Vul de onderstaande gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.
Tone of voice – een term die marketeers, copywriters en andere professionals regelmatig gebruiken. Het is namelijk belangrijk dat je je doelgroep op een passende manier aanspreekt wanneer je content schrijft. Zoek daarom uit welke tone of voice het beste bij jouw organisatie past om het meeste uit jouw artikelen en webpagina’s te halen.
Wellicht heb je de term ‘tone of voice’ al wel eens voorbij zien komen. Maar wat wordt hier nu eigenlijk mee bedoeld? Letterlijk vertaald betekent tone of voice ‘toon van de stem’ omdat het gaat om de manier waarop je mensen aanspreekt.
De tone of voice is op te delen in verschillende factoren. Pas wanneer je elk van deze onderdelen begrijpt, kun je de juiste tone of voice stapsgewijs vinden. Het gaat hier namelijk om een manier van spreken of schrijven die rekening houdt met de volgende onderdelen:
Of het nu gaat om een webpagina of blogpost, zorg ervoor dat je altijd vanuit je merkpersoonlijkheid – ook wel brand tone of voice – schrijft. Zo zorg je ervoor dat de tone of voice van al je content consequent is en mensen een steeds beter beeld kunnen vormen van waar jouw organisatie voor staat. Als je mensen de ene keer met ‘u’ en de volgende keer met ‘je’ aanspreekt, is het moeilijk om vertrouwd met met jouw merk of organisatie te raken.
Het mooiste zou zijn als je brand tone of voice het Unique Selling Point (USP) van je organisatie uitdraagt. Bedenk wat jouw merk of bedrijf uniek maak en sluit hier de schrijfstijl van al je content op aan. Op deze manier komt je doelgroep er al lezend achter wie jij bent en waar je voor staat.
Wellicht heeft jouw bedrijf veel status en meer expertise dan de concurrentie. In dat geval is vakjargon, nette taal en een serieuze toon aan te raden. Wil je echter, net zoals wij, duurzaamheid op een toegankelijke manier stimuleren? Dan zal een enthousiaste manier van schrijven die niet te ingewikkeld is, beter passen.
Voordat je je webpagina of artikel gaat schrijven, dien je jezelf af te vragen wat je met deze content wilt bereiken. Wil je mensen inspireren of informeren – of is het de bedoeling dat er na het lezen van je content iets gekocht gaat worden? Houd dit doel continu in je achterhoofd omdat er voor elk doel een optimale tone of voice is.Â
Voor wie is de tekst bedoeld? Dit sluit geheel aan bij de doelstelling van je content omdat je altijd een doelgroep in gedachten moet hebben bij een bepaald doel. Schrijf je een artikel dat middelbare scholieren informeert of hoop je consumenten binnen een specifieke branche over te halen jouw product te kopen?
Het vinden van jouw doelgroep is een belangrijk onderdeel van je strategie en kan worden gevonden met behulp van buyer personas. Iedere doelgroep en buyer’s persona heeft een andere voorkeur van aanspreken. Probeer erachter te komen welke snaar van elk van deze groepen je moet raken om de boodschap over te laten komen.
Bedenk welk platform je gaat gebruiken om jouw content te delen. Schrijf je een pagina voor je eigen website of wil je een blog maken dat je via social media deelt? Ook hiervoor geldt dat dit sterk van de doelgroep afhangt aangezien verschillende mensen gebruik maken van de diverse platforms. Waar je mensen op Facebook niet zo snel met ‘u’ aanspreekt, past dit misschien wel beter bij de mensen die je website bezoeken.
Er zijn 4 dimensies die samen de daadwerkelijke tone of voice bepalen:
Elk van de 4 dimensies hebben verschillende gradaties. Die zien er als volgt uit:
Zowel voor webpagina’s als blogs geldt dat je de juiste tone of voice moet gebruiken om je doelgroep aan te spreken. Als de 4 dimensies niet aansluiten bij de factoren van de tone of voice, dan zul je het doel van je content niet bereiken. Dit is natuurlijk erg zonde van je tijd en moeite!
Wie wel eens iets online bestelt, komt vast wel eens advertenties op social media tegen. Zo staat Bol.com inmiddels bekend om de ludieke manier waarop ze op actualiteiten inspelen. Door middel van woordgrapjes weten ze hun producten op een unieke manier in beeld te brengen.
Deze tone of voice sluit dan ook goed aan bij het USP van het bedrijf en kan niet niet zomaar door een ander gebruikt worden. Stel je maar eens voor wat de “clientèle” van een advocatenkantoor van deze strategie zou vinden … Kopieer daarom nooit zomaar de tone of voice van een andere organisatie maar vraag bij twijfel om advies.
Kun je wel wat hulp gebruiken bij het vinden van de beste tone of voice voor jouw organisatie? Wij brainstormen graag samen over het bereiken van jouw doelgroep. Als je content schrijven überhaupt moeilijk vindt, dan helpen we je graag mee door middel van seo copywriting en social media beheer. Neem vooral contact met ons op om alle mogelijkheden te bespreken.