Plan gratis audit

Vul de onderstaande gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

    Zo ontwikkel je een contentstrategie die converteert

    Stel je voor: jouw klant is op zoek naar een biologische shampoo die ervoor zorgt dat ze ā€˜s ochtends een…

    Peter Dragstra ā€¢ 8 min. leestijd
    Zo bouw je een contentstrategie die converteert

    Stel je voor: jouw klant is op zoek naar een biologische shampoo die ervoor zorgt dat ze ā€˜s ochtends een paar minuten van haar ochtendroutine af kan halen door deze niet meer te besteden aan het ontklitten van lange krullen. Hoe zorg je er dan voor dat deze potentiĆ«le klant uiteindelijk kiest voor jouw shampoo? Door haar te overtuigen dat jij haar probleem zo snel Ć©n zo goed mogelijk oplost. En hoe doe je dat? Met een contentstrategie die niet alleen informeert, maar ook converteert.Ā 

    Een vijfjarenplan, een strategie en een draaiboek of gewoon beginnen?

    Het belangrijkste bij het inzetten van een contentstrategie die converteert? Gewoon beginnen. Volgens Harvard Business Review biedt contentmarketing de potentie om kleine bedrijven om te toveren tot succesvolle bedrijven. Met de toenemende hoeveelheid informatie online kan het soms lastig zijn om je over een nieuwe blog of landingspagina te buigen. Maar een succesvolle contentstrategie is niet het resultaat van een nachtje doorhalen op de bank, het vereist een beetje geduld en consistentie in het creĆ«ren van boeiende content over je product, dienst en missie.Ā 

    De elementen van een sterke contentstrategie

    Onderzoek naar effectieve contentmarketingstrategieƫn van Ana Rita Lopes en Beatriz Casais, dat verscheen in het Academy of Strategic Management Journal, ontleedt een sterke contentstrategie in zes onderdelen. De interactie tussen deze elementen zorgt ervoor dat een strategie multidimensionaal wordt en er niet onnodig tijd wordt besteed aan het vasthouden aan rigide richtlijnen. De beste contentstrategie is er immers eentje die mee kan veranderen met de wensen van je doelgroep.

    Element Toelichting
    Medium Het type platform waarop de content verspreid wordt
    Strategie De strategie die wordt gebruikt bij het ontwikkelen van de content
    Formatie Het bouwen van het merk door middel van content
    Intrinsieke factoren Neveneffecten die natuurlijk ontstaan door consumenten die interactie met elkaar zoeken
    Communicatie Gebruikte communicatietechnieken om de content te verspreiden
    Resultaten De gewenste gevolgen na het verspreiden van de content

    Maar hoe dan?

    Van vraag naar antwoord

    De eerste stap in het creĆ«ren van waardevolle content is weten voor wie je de content creĆ«ert. Stel jezelf belangrijke vragen als: Waar loopt je klant tegenaan? Wat is het budget van je klant? Welke aspecten zorgen ervoor dat je klant voor jouw merk kiest en niet voor een concurrent? Door deze vragen te beantwoorden, kun je content creĆ«ren die goed aansluit bij de belevingswereld van potentiĆ«le klanten.Ā 

    Voor ieder medium een boodschap

    Vervolgens vraag je je af waar jouw doelgroep hun tijd precies besteedt online. Bespreken ze graag technische details op Reddit, moet je je focussen op visuele aspecten op Instagram, of lopen jouw klanten warm van korte, scherpe grappen op X of Bluesky? Het bepalen van de juiste platforms is belangrijk omdat dit vorm geeft aan je boodschap en strategie. De case study op je website is wellicht handig voor de financiĆ«le man in een grote organisatie, maar is waarschijnlijk niet prikkelend genoeg om het personeel op de werkvloer te overtuigen van de overstap naar een nieuw systeem. Zorg voor consistentie in je merk, maar maak de boodschap specifiek voor je publiek.Ā 

    Zodra je weet welke toon het best werkt op de gekozen platforms, kun je beginnen met het maken van content. Hierbij is de grootste valkuil om je product, service of dienst als uitgangspunt te nemen en het enkel aan te prijzen. Pak nogmaals het klantprofiel erbij en gebruik de informatie om te bepalen welke informatie goed aansluit bij de leefwereld van de consument. Maak gebruik van humor, interactie, informatie en storytelling. Tip: onderschat de kracht van humor niet. Een onderzoek van Forbes laat zien dat wanneer standaard afbeeldingen werden vervangen door memes het bereik van een bericht 10 keer groter was en de content zoā€™n 60% organische engagement genoot. Een belangrijke les dus. Wees creatief en zorg voor content waar potentiĆ«le klanten graag mee willen communiceren.Ā 

    Voorbeelden van platforms voor digitale content

    B2B

    • Sociale netwerken als LinkedIn, Mastodon en Bluesky of X
    • E-mailmarketing campagnes
    • Online bijeenkomsten die zich focussen op de toekomst van een bepaalde branche
    • Whitepapers

    B2C

    • Sociale netwerken als Instagram, Facebook, X en TikTok
    • E-mailmarketing
    • Blogs en paginaā€™s op je eigen website
    • Gastblogs
    • Online publicaties
    • Samenwerkingen met influencers die je content via hun eigen kanalen verspreiden

    Verleg je horizon

    Bij het ontwikkelen van een effectieve contentstrategie is het van belang te focussen op het bouwen van een relatie met de gebruiker. Marketing bestond ooit enkel uit televisiespotjes, posters en advertenties in tijdschriften. De focus van deze traditionele marketingtechnieken lag op het zenden van een boodschap. Tegenwoordig ligt de waarde van digitale content vooral in het opbouwen van een intieme, langdurige relatie met de klant, waarbij merkbetrokkenheid en loyaliteit even zwaar wegen als omzet op korte termijn. Interactie tussen merk en consument zijn hierbij onmisbaar. Volgens onderzoekers aan de JyvƤskylƤ University School of Business and Economics maakt dit digitale contentcreatie tot een leerproces waarbij het onderhouden en evalueren van de betrokkenheid met het publiek onmisbaar is.Ā 

    Van content naar conversie

    Voordat je je nieuwe content het internet op kunt sturen, moet je nadenken over wat er moet gebeuren nadat potentiƫle klanten je content hebben geconsumeerd. Welke acties wil je dat ze nemen? Welk beeld moet er in hun hoofd achterblijven? Worden ze aangezet om zelf content te maken of jouw content te delen? Kortom, denk na over de conversie en zorg dat je duidelijke call to action-buttons plaatst om de consument in de juiste richting te sturen.

    Niet lullen maar poetsen?

    Ook gewoon beginnen met je digitale contentstrategie? Zet dan je eerste stappen (of blijf doorlopen als je al was begonnen) met het niet lullen maar poetsen-pakket. Hiermee ontzorgen we jou volledig van je marketingtaken. Je krijgt garantie op een vooraf afgesproken hoeveelheid pagina’s Ć©n een minimale organische groei in verkeer. We leggen je bedrijf onder de loep en kijken waar je de grootste winst kunt boeken. Zo stijg jij in de zoekresultaten van zoekmachines en wordt je naam ook meegenomen in ChatGPTā€™s Deep Research. GeĆÆnteresseerd? Bekijk de pakketten hier.Ā 

    Dit artikel via

    Meer interessante berichten

    User-generated content
    Vindbaar worden op google voor beginners
    Deep Research afbeelding chatgpt
    AI en mens interactie.
    Strategische planning voor ondernemers
    recruitmentmarketing ecoteers
    Strategie consultant
    ai verkeer meten
    Autoriteit metrics vergelijk
    SWOT Analyse
    Ecoteers-case-study-patagonia-contentmarketing
    Ecoteers-long-form-seo-engagement
    interactieve-content-ecoteers-
    ecoteers-content-marketing-trends-2024
    ecoteers-data-driven-content-2024
    duurzaam ondernemen - windmolen
    Gemeente Utrecht duurzaamheid Ecoteers
    duurzaamheidssubsidie ecoteers
    tips duurzame werkplek
    duurzame vacatures ecoteers
    duurzame samenwerkingen ecoteers
    Strategische planning voor ondernemers
    B Corp gecertificeerd worden
    Online marketingkanalen, strategie bepalen
    Social Media Engagement
    social media content plan
    Duurzame website
    lokale seo tactieken
    Linkbuilding en AI
    geavanceerde SEO tools gebruiken
    Afbeelding social media strategie
    SEO en digital PR
    SEO met AI
    SEO en digital PR
    Groen bedrijf
    Sustainable marketing Ecoteers
    Duurzame website
    Sustainable marketing Ecoteers
    SEA trends 2024
    online advertising de beste strategie
    social media marketing
    website laten maken
    tips rebranding
    bedrijf verduurzamen tips
    sustainability manager
    energielabel c kantoren
    marketing in de metaverse
    marketing 2022
    The Goal 13 Impact Platform report
    duurzaam op reis
    Google updates - Ecoteers
    Tone of Voice - Ecoteers
    het beloofde bos
    Sustainable marketing Ecoteers
    Groen bedrijf
    Sustainable marketing Ecoteers
    Duurzame website
    duurzaam op reis
    Groen bedrijf
    het beloofde bos
    Duurzame website
    Sustainable marketing Ecoteers

    Klaar om te groeien?

    Sluit je aan bij 300+ partners die zijn gegroeid middels een online marketing strategie die werkt. Ontvang gratis persoonlijk advies.

    4.9 uit 85 beoordelingen