Laten we het vooral niet te complex maken. Wij helpen met twee dingen: verkeer en conversies. Waardoor jij groeit in omzet, leads en naamsbekendheid.
Bekijk alle dienstenVul de onderstaande gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.
Home / Zo ontwikkel je een contentstrategie die converteert
Stel je voor: jouw klant is op zoek naar een biologische shampoo die ervoor zorgt dat ze ās ochtends een…
Stel je voor: jouw klant is op zoek naar een biologische shampoo die ervoor zorgt dat ze ās ochtends een paar minuten van haar ochtendroutine af kan halen door deze niet meer te besteden aan het ontklitten van lange krullen. Hoe zorg je er dan voor dat deze potentiĆ«le klant uiteindelijk kiest voor jouw shampoo? Door haar te overtuigen dat jij haar probleem zo snel Ć©n zo goed mogelijk oplost. En hoe doe je dat? Met een contentstrategie die niet alleen informeert, maar ook converteert.Ā
Het belangrijkste bij het inzetten van een contentstrategie die converteert? Gewoon beginnen. Volgens Harvard Business Review biedt contentmarketing de potentie om kleine bedrijven om te toveren tot succesvolle bedrijven. Met de toenemende hoeveelheid informatie online kan het soms lastig zijn om je over een nieuwe blog of landingspagina te buigen. Maar een succesvolle contentstrategie is niet het resultaat van een nachtje doorhalen op de bank, het vereist een beetje geduld en consistentie in het creĆ«ren van boeiende content over je product, dienst en missie.Ā
Onderzoek naar effectieve contentmarketingstrategieƫn van Ana Rita Lopes en Beatriz Casais, dat verscheen in het Academy of Strategic Management Journal, ontleedt een sterke contentstrategie in zes onderdelen. De interactie tussen deze elementen zorgt ervoor dat een strategie multidimensionaal wordt en er niet onnodig tijd wordt besteed aan het vasthouden aan rigide richtlijnen. De beste contentstrategie is er immers eentje die mee kan veranderen met de wensen van je doelgroep.
Element | Toelichting |
Medium | Het type platform waarop de content verspreid wordt |
Strategie | De strategie die wordt gebruikt bij het ontwikkelen van de content |
Formatie | Het bouwen van het merk door middel van content |
Intrinsieke factoren | Neveneffecten die natuurlijk ontstaan door consumenten die interactie met elkaar zoeken |
Communicatie | Gebruikte communicatietechnieken om de content te verspreiden |
Resultaten | De gewenste gevolgen na het verspreiden van de content |
De eerste stap in het creĆ«ren van waardevolle content is weten voor wie je de content creĆ«ert. Stel jezelf belangrijke vragen als: Waar loopt je klant tegenaan? Wat is het budget van je klant? Welke aspecten zorgen ervoor dat je klant voor jouw merk kiest en niet voor een concurrent? Door deze vragen te beantwoorden, kun je content creĆ«ren die goed aansluit bij de belevingswereld van potentiĆ«le klanten.Ā
Vervolgens vraag je je af waar jouw doelgroep hun tijd precies besteedt online. Bespreken ze graag technische details op Reddit, moet je je focussen op visuele aspecten op Instagram, of lopen jouw klanten warm van korte, scherpe grappen op X of Bluesky? Het bepalen van de juiste platforms is belangrijk omdat dit vorm geeft aan je boodschap en strategie. De case study op je website is wellicht handig voor de financiĆ«le man in een grote organisatie, maar is waarschijnlijk niet prikkelend genoeg om het personeel op de werkvloer te overtuigen van de overstap naar een nieuw systeem. Zorg voor consistentie in je merk, maar maak de boodschap specifiek voor je publiek.Ā
Zodra je weet welke toon het best werkt op de gekozen platforms, kun je beginnen met het maken van content. Hierbij is de grootste valkuil om je product, service of dienst als uitgangspunt te nemen en het enkel aan te prijzen. Pak nogmaals het klantprofiel erbij en gebruik de informatie om te bepalen welke informatie goed aansluit bij de leefwereld van de consument. Maak gebruik van humor, interactie, informatie en storytelling. Tip: onderschat de kracht van humor niet. Een onderzoek van Forbes laat zien dat wanneer standaard afbeeldingen werden vervangen door memes het bereik van een bericht 10 keer groter was en de content zoān 60% organische engagement genoot. Een belangrijke les dus. Wees creatief en zorg voor content waar potentiĆ«le klanten graag mee willen communiceren.Ā
B2B
B2C
Bij het ontwikkelen van een effectieve contentstrategie is het van belang te focussen op het bouwen van een relatie met de gebruiker. Marketing bestond ooit enkel uit televisiespotjes, posters en advertenties in tijdschriften. De focus van deze traditionele marketingtechnieken lag op het zenden van een boodschap. Tegenwoordig ligt de waarde van digitale content vooral in het opbouwen van een intieme, langdurige relatie met de klant, waarbij merkbetrokkenheid en loyaliteit even zwaar wegen als omzet op korte termijn. Interactie tussen merk en consument zijn hierbij onmisbaar. Volgens onderzoekers aan de JyvƤskylƤ University School of Business and Economics maakt dit digitale contentcreatie tot een leerproces waarbij het onderhouden en evalueren van de betrokkenheid met het publiek onmisbaar is.Ā
Voordat je je nieuwe content het internet op kunt sturen, moet je nadenken over wat er moet gebeuren nadat potentiƫle klanten je content hebben geconsumeerd. Welke acties wil je dat ze nemen? Welk beeld moet er in hun hoofd achterblijven? Worden ze aangezet om zelf content te maken of jouw content te delen? Kortom, denk na over de conversie en zorg dat je duidelijke call to action-buttons plaatst om de consument in de juiste richting te sturen.
Ook gewoon beginnen met je digitale contentstrategie? Zet dan je eerste stappen (of blijf doorlopen als je al was begonnen) met het niet lullen maar poetsen-pakket. Hiermee ontzorgen we jou volledig van je marketingtaken. Je krijgt garantie op een vooraf afgesproken hoeveelheid pagina’s Ć©n een minimale organische groei in verkeer. We leggen je bedrijf onder de loep en kijken waar je de grootste winst kunt boeken. Zo stijg jij in de zoekresultaten van zoekmachines en wordt je naam ook meegenomen in ChatGPTās Deep Research. GeĆÆnteresseerd? Bekijk de pakketten hier.Ā