Plan gratis audit

Vul de onderstaande gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

    Wat is het gemiddelde ROI voor e-mailmarketing

    Het gemiddelde ROI voor e-mailmarketing ligt ongeveer op $ 36 tot $ 42 per uitgegeven dollar en dat is enorm…

    • 7 min. leestijd
    Duurzame website

    Het gemiddelde ROI voor e-mailmarketing ligt ongeveer op $ 36 tot $ 42 per uitgegeven dollar en dat is enorm hoog. De reden waarom dit zo hoog is, is omdat enorm veel mensen e-mail gebruiken. In 2023 gebruiken 4,4 miljard mensen al e-mail en dat getal zal alleen maar stijgen. Zo wordt er verwacht dat in 2024, 80 miljoen mensen bijkomen. Natuurlijk behoren niet alle e-mail gebruikers tot jouw doelgroep, maar je kunt wel een groot deel van jouw doelgroep in aanmerking laten komen met jouw bedrijf.

    Wat is ROI?

    Return on Investment is de hele woord van de afkorting ROI. De betekenis van ROI is een financiële meting die de winst of het rendement weergeeft dat wordt behaald als gevolg van marketinginspanningen. Return of Investment is een heel belangrijke statistiek, omdat je zo kunt weten of je rendement goed is of niet. Hierdoor kun je gemakkelijk zien of een investering het waard is. ROI wordt dus heel veel gebruikt onder marketeers, maar hoe bereken je ROI? De berekening gaat als volgt: (opbrengst-kosten):kostenx100= ROI. Je komt uiteindelijk tot een bepaald percentage en dat is dan je ROI. Door middel van deze berekening kun je weten of je marketingcampagne een goede investering is geweest. Een positieve ROI laat zien dat je campagne lucratief is en een negatieve ROI laat zien dat je campagne minder succesvol is. Dankzij deze statistiek, kan je al je plus- en minpunten analyseren, zodat je volgende campagne beter verloopt.

    Wat is e-mailmarketing

    E-mailmarketing is een online marketingstrategie waarin je als bedrijf, berichten en informatie verstuurt via mail naar mensen. Wat marketeers daarmee willen bereiken is, het in contact brengen met potentiële klanten, klanten en andere partijen die enigszins interesse hebben in jouw product. Wat je dan op je mailbox kunt krijgen is vooral nieuwsbrieven en aanbiedingen. E-mailmarketing is ook effectief. Je behaalt er gemakkelijk winst mee, omdat je een grote groep bereikt. E-mailmarketing hoeft niet heel duur, waardoor je weinig geld uitgeeft, maar waarmee je wel veel geld krijgt. Dat kan je ook zien aan de hoge ROI van e-mailmarketing.

    Waarom kan e-mailmarketing succesvol zijn

    Enorm veel mensen gebruiken e-mail. Ruim 4 miljard mensen gebruiken e-mail en de verwachting is dat het alleen maar verder zal stijgen in de toekomst. E-mail wordt gezien als een top 3 communicatiekanaal. Dat komt omdat je een grote doelgroep kunt bereiken, waardoor het gemakkelijk is om je bedrijf te promoten. Gemiddeld wordt er tussen 18 en 22,15% geopend en dat is best veel. Echter is het wel goed om te melden dat het aantal geopende mail verschilt per sector. Zo wordt media & entertainment het meest geopend en kleinhandel het minst. E-mailmarketing levert buiten naamsbekendheid ook sales. Volgens Barilliance was er in 2020 een gemiddelde percentage conversie van 1,22%. Dit betekent dat iets meer dan 1 op 100 mensen iets koopt. Dat lijkt niet veel, maar dat is ook niet hetgeen wat het e-mailmarketing zo goed maakt. Bij e-mailmarketing hoef je niet per click te betalen. Je betaalt een vast bedrag en dat bedrag is niet heel veel. Verder zijn alle nieuwe klanten, meestal ook vaste klanten. Hierdoor is e-mailmarketing ook goed voor op de lange termijn. 

    Verschil e-mailmarketing en socialmediamarketing

    E-mailmarketing en socialmediamarketing zijn twee hele belangrijke strategieën in de marketingwereld. Beide zijn ze enorm winstgevend, maar wat zijn de verschillen tussen e-mailmarketing en socialmediamarketing? 

    E-mail heeft meer actieve gebruikers dan individuele socialmediakanalen, want e-mail heeft ruim 4 miljard actieve gebruikers en socialmediakanalen hebben niet meer dan 3 miljard actieve gebruiker per individu. Hoewel e-mail meer actieve gebruikers heeft dan social media, biedt social media biedt wel een groter publieksbereik. E-mail is wel de betere van de twee als het om conversie gaat.

    Voor het zakelijke gedeelte is e-mail wel wat handiger, omdat e-mail in de top 3 zit van belangrijkste platformen voor het delen van zakelijke inhoud. Een van de reden waardoor e-mail handiger is dan social media in het zakelijk gedeelte, is omdat e-mail over het algemeen wel wat veiliger is dan social media. Bijna 70% van de respondenten vinden dat e-mail veiliger is en ook de meeste Nederlandse gebruikers met een kantoorbaan zijn het er mee eens, want uit statistieken blijkt dat 62% van alle werkende Nederlanders met een kantoorbaan vinden dat e-mail de meest veilige communicatiemiddel is.

    Meer dan de helft van alle internetgebruikers controleert eerst hun mailbox voordat ze overgaan naar andere socialmediaplatformen. Van alle internetgebruikers is 60% eerder geneigd om te abonneren op de e-maillijst van een merk en slechts 20% van alle internetgebruikers is eerder geneigd om socialmediakanalen te volgen. Dit is een van de redenen waardoor de meerderheid van de marketeers, e-mail het meest effectieve kanaal vinden. Een ander reden is omdat e-mailmarketing een betere ROI heeft dan socialmediamarketing. Social media heeft wel een beter betrokkenheid van het publiek ten opzichte van e-mail.

    Belangrijke rol ROI in e-mailmarketing

    Zoals al werd verteld is e-mailmarketing een van de meest winstgevende online marketingstrategieën. Dit kan je zien dankzij de uitstekende Return on Investment (ROI) waarover e-mailmarketing beschikt. Met een ROI van ongeveer $ 36 tot $ 42 per uitgegeven dollar, is het best interessant om dieper in te gaan op waarom dit kanaal zo effectief is en hoe de ROI wordt behaald. 

    een van de redenen waardoor E-mailmarketing zo lucratief is, is omdat je een hele grote doelgroep kunt bereiken voor over het algemeen best lage kosten. De reden waardoor je gemakkelijk een grote doelgroep kunt bereiken is, omdat een heel groot deel van de wereldbevolking e-mail gebruikt. In 2023 gebruiken al 4,4 miljard mensen e-mail en dit zal de komende jaren alleen maar stijgen. E-mailmarketing biedt een extreem grote bereik. Hierdoor kunnen marketeers een aanzienlijk publiek aanspreken voor elke doelgroep. 

    ROI is een veel gebruikte statistiek onder marketeers. Dankzij ROI kunnen marketeers goed zien welke methodes het goed doen en welke wat minder. Het hebben van een positieve ROI betekent dat je methode winstgevend is en dat is natuurlijk hetgeen waar marketeers op loeren. De concurrentie is op het gebied van digitale marketing groter dan ooit, waardoor je een goede marketingstrategie moet hebben en ROI kan je daar enorm bij helpen. Dankzij ROI kan je ook tot de conclusie komen dat e-mailmarketing een van de meest lucratieve methodes is. 

    Dit artikel via

    Meer interessante berichten

    lokale seo tactieken
    Linkbuilding en AI
    geavanceerde SEO tools gebruiken
    Groen bedrijf
    Sustainable marketing Ecoteers
    Sustainable marketing Ecoteers

    Klaar om te groeien?

    Sluit je aan bij 300+ partners die zijn gegroeid middels een online marketing strategie die werkt. Ontvang gratis persoonlijk advies.

    4.9 uit 85 beoordelingen