Vul de onderstaande gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.
De gemiddelde Instagrampost gebruikt 3 tot 7 hashtags. Dit is aan de lage kant omdat Instagram een maximum van 30…
De gemiddelde Instagrampost gebruikt 3 tot 7 hashtags. Dit is aan de lage kant omdat Instagram een maximum van 30 hashtags toelaat. Uit onderzoek is gebleken dat het gebruik van meer hashtags een positieve invloed heeft op het bereik en het aantal likes van je post.
Een hashtag is het # teken dat veel gebruikt wordt op sociale media zoals LinkedIn, X (vroeger Twitter), Facebook, TikTok en Instagram. Dit teken wordt gebruikt om onderwerpen aan te duiden en daarmee te categoriseren. Dit kan een woord zijn, een afkorting of een combinatie van woorden aan elkaar geschreven. De onderwerpen met een hashtag worden meestal aan het eind van het bericht geplaatst.
Het voordeel hiervan is dat alle woorden die beginnen met een hashtags een hyperlink vormen naar berichten die over hetzelfde onderwerp gaan. De hashtags zijn dus ook termen waarop jou bericht gevonden kan worden door anderen. Dit betekent dat het gebruik van hashtags je bereik vergroot en in de meeste gevallen ook een positieve invloed heeft op de likes van je bericht. Te veel hashtags kunnen ervoor zorgen dat je bericht overkomt als spam en te weinig kunnen je bereik beperken.
Voor persoonlijk gebruik is dit niet van belang, tenzij je een grote groep mensen wil bereiken. Het gebruik van hashtags is voor bedrijven cruciaal. Het internet staat bomvol met berichten en het kan zijn dat het bericht van jouw bedrijf daardoor moeilijk te vinden is. Door het gebruik van hashtags wordt content met dezelfde onderwerpen gebundeld bij elkaar. Hierdoor kan je precies sturen naar de doelgroep die jij wil bereiken met jouw post en maak je je voor dit onderwerp vindbaar voor anderen.
De hoeveelheid hashtags is per platform anders. Zoals eerder vermeld staat Instagram 30 hashtags toe. Bij X is dit anders, hier mag je namelijk zoveel hashtags gebruiken als je wil, zolang het binnen het maximaal aantal woorden van 280 valt. Dit betekent overigens niet dat het gunstig is om de maximale hoeveelheid hashtags te gebruiken. Bij Facebook ben je vrij om zoveel mogelijk hashtags te gebruiken, maar dit is op Facebook minder gangbaar. Op Facebook zijn de meeste accounts niet openbaar en dus alleen te zien voor “vrienden” en dus berichten met hashtags komt hier ook minder voor.
Het gebruik van hashtags heeft een ontzettend grote invloed. Zo krijgen posts met hashtags twee keer meer betrokkenheid dan posts zonder hashtags op het platform X. Bij X wordt aangeraden om maximaal een of twee hashtags per post te gebruiken.
Het is van groot belang dat de hashtags relevant zijn voor het onderwerp dat je behandeld in je bericht. Het wordt aangeraden overbodige hashtags te verwijderen uit je bericht. Hieronder hebben we een overzicht gemaakt per platform.
Platform | Maximaal aantal Hashtags | Aangeraden aantal hashtags |
Onbeperkt | 1-5 | |
Onbeperkt | 0-2 | |
30 | 11-30 | |
X (vroeger Twitter) | Binnen het aantal woorden | 1-2 |
Tiktok | Binnen het aantal woorden | 5-10 |
Het gebruik van hashtags is vrij eenvoudig. Je bepaalt de belangrijkste onderwerpen uit je bericht en voegt deze onderaan je bericht toe met het hashtag teken (#). Zo wordt jou bericht gegroepeerd met dezelfde onderwerpen.
Het voorbeeld bericht gaat over een nieuw bedrijf. Het bericht wordt gepost op X. Het aangeraden aantal hashtags op X is 1-2. Dus er is gekozen voor 2 hashtags die over het onderwerp gaan.
Het vinden van goede hashtags vereist wat onderzoek. Je kunt hiervoor verschillende soorten tools gebruiken. Deze tools helpen je met het analyseren van hashtags en laten bijvoorbeeld de populariteit van een bepaalde hashtag zien. Daarnaast is het ook altijd goed om zelf onderzoek te doen. Zo kun je wat hashtags opzoeken en kijken wat de resultaten zijn en je kunt kijken wat concurrenten bij bepaalde onderwerpen doen. Â