Plan gratis audit

Vul de onderstaande gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

    SEO best practices voor beginners

    Voor de beginner die niet te diep in SEO is gedoken kan SEO overweldigend lijken. Waar begin je en wat…

    Ramon Kok 8 min. leestijd
    Vindbaar worden op google voor beginners

    Voor de beginner die niet te diep in SEO is gedoken kan SEO overweldigend lijken. Waar begin je en wat zijn de belangrijkste zaken om in orde te hebben zodat je website gevonden wordt? 

     

     

    Voor een snel overzicht kan je onderstaande tabel gebruiken.

    Best practice Toepassing
    Keywords Gebruik tools zoals Google Keyword Planner om te ontdekken welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt.
    Waardevolle content Maak je teksten waardevol, makkelijk leesbaar, en verwerk relevante zoekwoorden.
    Snelle laadtijd Zorg dat je website snel laadt, een trage website wordt afgestraft door zoekmachines en gebruikers.
    Relevante URL Gebruik duidelijke URL’s en zorg dat je website een SSL-certificaat heeft (https://).
    Gebruik links Link naar je belangrijke pagina’s in je website binnen je eigen website, link naar andere websites met autoriteit, en krijg links van andere websites naar jouw website.
    Optimaliseer titels en beschrijvingen Beschrijf je titels, subtitels, alt-tags, afbeeldingen etc. 
    Verbeter de gebruikerservaring Zorg dat de website duidelijk, leesbaar, en makkelijk te navigeren is.
    Optimaliseer voor iedere schermgrootte Zorg dat je website ook voor mobiele apparaten geoptimaliseerd is.
    Optimaliseer afbeeldingen Verklein grote afbeeldingen of video’s zodat je website sneller laad.
    Maak gebruik van AI voor je SEO Pas AI strategisch toe, maar gebruik AI niet om tekst letterlijk over te nemen. 
    Analyse en optimalisatie Verzamel informatie over je pagina’s om je verkeer en progressie te meten. 

    De onderstaande principes met best SEO practices voor beginners geven je verdere toelichting en een helder kader om resultaat te halen in zoekmachines.

     

    • Speel in op keywords
      Zorg dat je teksten inspelen op relevante zoekwoorden waar de gebruiker naar zoekt. Betrek hierbij de zoekintenties van jouw doelgroep. Als zij mogelijk interesse hebben in jouw bedrijf, welke zoekopdrachten zouden zij op Google doen? Gebruik tools zoals Google Keyword Planner om relevante zoekwoorden te vinden en schrijf teksten waarin je deze zoekwoorden verwerkt. 

    Afbeelding Google search

    • Schrijf waardevolle content
      Schrijf waardevolle content waarin je de zoekwoorden van de gebruiker in verwerkt. Dit betekent echter niet dat je de gehele blog vol zet met keywords die je gevonden hebt. Waar dit soort practices vroeger beloond werden is het vooral belangrijk dat de tekst waardevol en goed leesbaar is. Zie ook deze blog over het schrijven van SEO vriendelijke tekst.  

     

    • Zorg dat je website snel laadt
      Een traag ladende website wordt afgestraft door Google. Je kan de laadsnelheid al snel verhogen door afbeeldingen te verkleinen. Zorg ook voor goede hosting en een website met een duidelijke structuur. Gebruik je veel plug-ins of een zwaar thema die de code van je website onnodig opvult? Kijk hoe noodzakelijk deze werkelijk zijn. Vaak voegen plug-ins irrelevante code toe wat niet ten goede komt voor je positie in de zoekresultaten.

     

    • Gebruik een relevante URL
      Pas ten eerste de URL aan zodat deze beschrijvend is voor de specifieke pagina waar deze URL naar verwijst.  Houd deze URL ook kort en gebruik hiervoor relevante zoekwoorden. Maar bovenal, gebruik https in plaats van http, het is namelijk cruciaal dat je website een versleutelde verbinding heeft om gezien te worden als een betrouwbare en veilige website.

     

    • Gebruik links
      Gebruik links binnen je website waarin je naar andere pagina’s verwijst, dit helpt Google met het begrijpen van jouw website. Wat zijn belangrijke pagina’s waar je verkeer naar wilt leiden? Verwijs daarnaast in je pagina’s naar andere websites, dit zorgt ervoor dat Google je website ziet als een betrouwbare website met autoriteit. Maar zorg wel dat de pagina’s waar je naar verwijst ook betrouwbare websites zijn met autoriteit. Probeer verder verwijzingen te krijgen van andere websites die naar jouw website verwijzen. Dit worden backlinks genoemd en deze verhogen je domeinautoriteit wat een belangrijke metric is m.b.t. de waardering die Google geeft aan je website.

     

    • Optimaliseer titels en beschrijvingen
      Titels, kopteksten, beschrijvingen, ze helpen Google allemaal met het bepalen van waar je website over gaat. Door hier duidelijkheid in te geven kunnen je pagina’s vervolgens beter gelinkt worden met je doelgroep die een verzoek maakt op Google. 

     

    • Zorg voor een goede gebruikerservaring
      Zorg dat de website makkelijk te navigeren is, niet alleen voor mensen maar ook voor Google. Gebruik voor de content van de pagina’s duidelijke teksten, met een actieve schrijfstijl en een opmaak die makkelijk te “scannen” is.
    • Optimaliseer je website voor iedere schermgrootte
      Het is van belang dat je website goed laadt, gebruikersvriendelijk is, en responsief is op mobiele apparaten. Vaak wordt hier minder aandacht in gestoken dan dat nodig is. Google heeft echter in 2018 mobile-first indexing geïntroduceerd. Google’s voorkeur voor mobiel geeft al aan hoe belangrijk het is dat je website geoptimaliseerd is voor mobiele apparaten.

     

    • Optimaliseer afbeeldingen
      Zorg dat de afbeeldingen die je plaatst niet te groot zijn waardoor de website trager laadt. Er zijn verschillende online tools die kunnen helpen met het verkleinen van je afbeeldingen.

     

    • Maak gebruik van AI voor je SEO
      Net als op vele andere gebieden, is de komst van AI ook een gamechanger op het gebied van SEO. Om je een indicatie te geven van de vele gebieden waarmee AI je kan helpen op het gebied van SEO:

      • Keywordonderzoek
      • Contentgeneratie *
      • Contentoptimalisatie
      • Linkbuilding met AI
      • AI gedreven analytics
      • Content structuur
      • Zoekintentie analyse*Zorg er wel voor dat je grote stukken tekst niet letterlijk kopieert en plakt van ChatGPT.

     

    • Analyse en optimalisatie
      Meten is weten. Als je deze best practices toepast wil je ook weten of er resultaat geboekt wordt. Tools zoals Google Search Console, en Google Analytics geven aan hoe goed je website en content presteert. Gun het proces wel wat tijd, het kan even duren voordat Google doorkrijgt hoe waardevol en relevant je website is.

    Afbeelding SEO metrics

    Door deze best practices toe te passen leg je een sterke fundering om je website beter vindbaar te maken op Google. Wil je echter echt groeien en de volgende stappen zetten met betrekking tot SEO? Plan dan een SEO audit aan met een van onze SEO specialisten en samen zorgen we voor meer kwantiteit en kwaliteit van verkeer naar je website.

    Dit artikel via

    Meer interessante berichten

    Deep Research afbeelding chatgpt
    lokale seo tactieken
    geavanceerde SEO tools gebruiken
    Afbeelding social media strategie
    SEO en digital PR
    SEO met AI
    SEO en digital PR
    Google updates - Ecoteers
    Sustainable marketing Ecoteers

    Klaar om te groeien?

    Sluit je aan bij 300+ partners die zijn gegroeid middels een online marketing strategie die werkt. Ontvang gratis persoonlijk advies.

    4.9 uit 85 beoordelingen