Vul de onderstaande gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.
De digitale wereld wacht er met smart op: de metaverse. Maar wat is het precies en biedt marketing in de metaverse ook voor jouw bedrijf de nodige kansen? We duiken erin in dit artikel.Â
De ontwikkeling van metaverse lijkt in een stroomversnelling gekomen te zijn, mede dankzij de corona pandemie die ervoor zorgde dat aandacht voor digital enorm toenam. Eerst een stapje terug: wat is de metaverse nu eigenlijk? Metaverse is een online netwerk van virtuele 3D-ruimtes waar gebruikers het gevoel van individuele aanwezigheid en ruimtelijk bewustzijn hebben. Je navigeert hier meestal met een avatar. Het woord metaverse komt van ‘meta’ – wat ‘over’ betekent – en ‘universum’. De virtuele wereld van metaverse is realtime, loopt voor iedereen synchroon en is altijd actief.Â
Zoals je misschien al voelt aankomen: de metaverse biedt voor zowel big tech bedrijven als andere economische spelers verschillende mogelijkheden. Het wordt dan ook door velen gezien als the next big thing. Zo zijn naast producenten van games als Fortnite ook bedrijven als Microsoft en Facebook druk met de metaverse. Microsoft ontwikkelde ‘Mesh for Teams’, wat de stap van het reguliere Teams naar de metaverse mogelijk maakt. En met haar naamsverandering naar Meta onderstreept Facebook de waarde die ze hecht aan de ontwikkeling van social media naar metaverse bedrijf.Â
Metaverse wordt gezien als volgende fase van het huidige internet, waar het huidige web van 2D objecten transformeert naar een web van 3D plekken. In de metaverse is sprake van een digitale identiteit en zijn er digitale producten: een soort tweede economie. Aangezien fysieke locatie geen rol meer speelt, zullen geografische grenzen nog verder vervagen, waardoor bedrijven een breed scala van producten, diensten en ervaringen kunnen aanbieden. Deze zullen gezien worden als waardevol, wat vervolgens uitgedrukt kan worden in geld.Â
Een belangrijk kenmerk van de metaverse is interoperabiliteit. Hoewel er nu nog verschillende losstaande virtuele werelden zijn, zullen deze verbonden worden in één metaverse, waardoor digitale producten overal gebruikt kunnen worden. Waar je nu in de game Minecraft een aparte avatar ontwerpt zoals in Roblox, en gekochte schoenen bijvoorbeeld alleen in die virtuele wereld bezit en kunt gebruiken, kun je dit in één metaverse meenemen in de gehele virtuele wereld.
Bedrijven kunnen hun producten in de toekomst dus ook gaan aanbieden voor in de virtuele wereld. Verkoop je kleding, dan zou je het virtuele ontwerp kunnen verkopen. Verkoop bijvoorbeeld een combinatie van die vette sneakers in fysieke variant én digitale variant, zodat mensen hun nieuw gekochte schoenen ook in de virtuele wereld kunnen dragen.Â
Zoals social media het internet veranderde, zo zal de metaverse een cruciaal effect hebben op de huidige online wereld. Dat zal wederom haar weerslag hebben op marketing. Hoe werkt dat en hoe speel je marketingwise in op metaverse?
Virtuele werelden worden momenteel vooral bezocht door millennials en generatie Z, waardoor de metaverse bedrijven de mogelijkheid biedt om deze doelgroep op een creatieve manier te bereiken. Vans – het sneakermerk dat deze leeftijdscategorie als doelgroep heeft – probeerde het al en ontdekte de voordelen van marketing in de virtuele wereld. Ze lanceerde een skatepark in het virtuele Roblox en zag een flinke stijging in brand awareness. De metaverse blijkt dé broedplaats voor engagement.Â
Hoewel het natuurlijk afhankelijk is van doelgroep en type product, zijn er verschillende factoren die marketing op metaverse tot een succes kunnen maken:
Vandaag de dag is de metaverse nog een concept en idee dat in ontwikkeling is. Wil je nu aan de slag met marketing in deze wereld, dan zul je voor een van de virtuele deelwerelden moeten gaan. Naast Vans zijn er verschillende partijen die je voor gingen. Zo lanceerde Gucci de Gucci Garden Experience op Roblox en gaat Armin van Buuren optreden in de VR wereld van Sensorium Galaxy.Â
Voordat er sprake is van één metaverse moet er echter nog vrij veel gebeuren. Denk alleen al aan het vaststellen van ‘regels’ die in deze wereld zullen gelden op bijvoorbeeld juridisch gebied. Aangezien de metaverse zowel landsgrenzen als industrieën overstijgt, kan het ingewikkeld worden om hier over te beslissen. En daarbij: wie gaat dit beslissen?Â
Volgens sommigen is dit ook meteen één van de gevaren van de metaverse. De big tech bedrijven zullen nog veel verdergaande data verzamelen dan ze momenteel al doen. Wat doet dat met onze privacy?Â
Het zal dus nog wel even duren voordat er sprake is van één metaverse. Maar ook tot die tijd zijn er al genoeg mogelijkheden voor bedrijven om zich in de virtuele wereld te presenteren. Wil je mee met deze ontwikkelingen? Dan is het verstandig om up-to-date te blijven en voorbereid te zijn om er in te springen wanneer het zo ver is en je marketing in de metaverse te realiseren. Â
Liever in de huidige digitale wereld een marketingcampagne opzetten? Wij helpen je graag met bijvoorbeeld een online advertising campagne! Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.Â