Plan gratis audit

Vul de onderstaande gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

    Zo integreer je effectieve call-to-actions in je content

    Call-to-actions (CTA’s) bestaan vaak uit slechts een paar woorden onderaan een artikel of marketinguiting. Omdat ze vaak kort zijn, wordt…

    Peter Dragstra 8 min. leestijd
    Voorbeeld van een manier om effectieve call-to-actions in content te integreren

    Call-to-actions (CTA’s) bestaan vaak uit slechts een paar woorden onderaan een artikel of marketinguiting. Omdat ze vaak kort zijn, wordt er niet altijd veel aandacht aan besteed, toch zijn deze paar woorden vaak de belangrijkste woorden op de pagina. Ze zorgen ervoor dat de lezer overgaat tot een bepaalde actie, zoals het invullen van een contactformulier of het voltooien van een aankoop. Door CTA’s op de juiste manier in te zetten, kun je niet alleen meer brand engagement genereren, maar ook conversies verhogen. In dit artikel kijken we daarom hoe je effectieve call-to-actions in je content kunt integreren. 

    Het ontwerp van een effectieve call-to-action

    Er zijn verschillende aspecten die de effectiviteit van CTA-buttons binnen webdesign beïnvloeden. De belangrijkste aspecten zijn te vinden in de stappen die een gebruiker doorloopt wanneer hij in aanraking komt met een call to action. Dit proces verloopt als volgt:

    • De CTA opmerken

    Voordat een CTA een gebruiker aan kan zetten tot een actie, moet de gebruiker de call-to-action opmerken. Er zijn verschillende factoren die van invloed zijn op het trekken van aandacht van de gebruiker, zoals het ontwerp van de CTA, de gebruikte formulering en de plaatsing van de boodschap. 

    • Actie ondernemen

    De gebruiker aanmoedigen om actie te ondernemen, kan pas wanneer het voor de gebruiker duidelijk is dat er een actie mogelijk is. Hierbij spelen twee kwesties een rol: de aanwijzingen in het ontwerp die laten zien dat een actie mogelijk is, en een hoge bruikbaarheid van het systeem, die ervoor zorgt dat de gebruiker eenvoudig een handeling kan verrichten. Door deze twee aspecten samen te brengen in het technische ontwerp kan de gebruiker intuïtief door een ontwerp navigeren en makkelijker keuzes maken.

    • Geloven dat de juiste actie is ondernomen

    Een toegenomen navigatiesnelheid online heeft ertoe geleid dat gebruikers zich niet altijd bewust zijn van de acties die ze uitvoeren. Een goed ontwerp zorgt ervoor dat gebruikers nadenken over hun keuzes en zich niet laten verleiden door valse beloftes. De gebruiker kijkt hierdoor met een positief gevoel terug op de verrichte handeling. 

    De CTA opmerken: ontwerp voor scannende gebruikers

    Dag in, dag uit worden consumenten online en offline overspoeld met talloze informatiestromen. Het verwerken van deze grote hoeveelheden informatie kan leiden tot cognitieve overbelasting. Dit treedt op wanneer de informatie die iemand tot zich neemt de hoeveelheid informatie die hij kan opnemen overstijgt, waardoor het moeilijk wordt om informatie te verwerken of beslissingen te maken. Om dit te voorkomen, zijn gebruikers selectief geworden met de informatie die ze toelaten. Bij het gebruiken van websites en apps lezen gebruikers niet meer alles wat ze zien, maar scannen ze eerst een pagina om erachter te komen of deze relevant is. Scanbaarheid is dus een van de essentiële factoren voor websites geworden. Om erachter te komen of je website scanbaar is, kun je jezelf de volgende twee vragen stellen: 

    • Komt wat je in de eerste paar minuten ziet overeen met wat de doelgroep van deze pagina verwacht?
    • Kun je begrijpen wat voor soort informatie er op de pagina staat in de eerste minuut?

    Duidelijke CTA’s dragen bij aan een hogere scanbaarheid van je website door gebruikers snel naar de juiste acties te leiden. Onderzoek van de Nielsen Norman Group laat zien dat gebruikers websites scannen volgens bepaalde patronen. Door op deze punten de belangrijkste content, zoals CTA’s, te tonen, vergroot je de kans op waardevolle interactie met je website content. Plaats CTA-buttons bijvoorbeeld langs punten op het Z-patroon of F-patroon

    Het Z-patroon wordt veel gebruikt bij het scannen van landingspagina’s of websites zonder veel tekst, waardoor alle informatie beschikbaar is zonder te scrollen. Gebruikers beginnen met scannen van de bovenkant in de linkerhoek, bewegen dan naar de tegenovergestelde hoek en eindigen met een horizontale lijn onderaan de pagina.

    Het F-patroon wordt veel gebruikt bij websites met veel tekstuele content. Gebruikers scannen eerst de horizontale lijn bovenaan, bewegen een stukje naar beneden en lezen weer verder in een horizontale lijn. Vervolgens zoeken ze langs een verticale lijn naar beneden naar trefwoorden. Deze patronen behoren tot de meest gebruikte scan patronen onder gebruikers. Door de belangrijkste informatie, zoals koppen en CTA’s, hier te plaatsen, weten gebruikers direct welke actie ze op een pagina kunnen nemen.

    Actie ondernemen: de kracht van het polijsten

    Zodra gebruikers zich bewust zijn van de mogelijkheid om een actie te ondernemen, is het zaak om de handeling zo makkelijk mogelijk te maken. Dit houdt in dat de hoeveelheid onnodige handelingen wordt verminderd en er wordt onderzocht welke frictie men tegenkomt. Wil je bijvoorbeeld dat gebruikers zich inschrijven voor je nieuwsbrief? Vraag ze dan bijvoorbeeld alleen om hun e-mailadres, en laat zaken als naam, bedrijf, adres en woonplaats achterwege. Hoewel deze demografische informatie waardevol is voor je onderneming, zorgt het ook voor een lagere click-through-rate. 

    Zorg ook voor een design dat uitnodigt tot handelen en laat je tone of voice ook leidend zijn in de tekst op je CTA-buttons. Een studie van de Edith Cowan University en Umeå University naar nieuwsbriefinschrijvingen vergelijkt de effectiviteit van CTA’s op basis van twee dimensies: een hoge versus een lage mate van gebruikersbetrokkenheid, en een informatieve versus aantrekkelijke insteek van de begeleidende tekst. Uit het onderzoek komen enkele factoren naar voren die een belangrijke rol spelen in de keuze die zorgt voor de hoogste conversie: intuïtief en wrijvingsloos, hoge uitlegbaarheid en eerlijk, esthetisch, aantrekkelijk en aandachttrekkend. Maak de ervaring van de gebruiker dus zo gepolijst mogelijk. 

    Geloven dat de juiste actie is ondernomen: het belang van transparantie

    Niets is zo vervelend als het ontvangen van dagelijkse stromen spam-mail wanneer je je ooit voor een maandelijkse nieuwsbrief hebt ingeschreven. Marketing draait om verleiding, maar loopt uit in een valse belofte als je niet biedt wat je hebt beloofd. Door de gebruikersbetrokkenheid naar voren te verplaatsen en de gebruiker direct te laten zien wat hij moet invullen om een actie te voltooien én wat de uitkomst is van de actie, is de call-to-action transparanter en zorgt hij voor een hogere click-through-rate. Gebruikers zijn van tevoren op de hoogte van de actie die ze nemen en de bijbehorende resultaten, en kijken dankzij deze transparantie positiever terug op de verrichte handeling.

    Tot slot: maak gebruik van A/B-testen

    Om er zeker van te weten dat je het beste ontwerp hebt gekozen voor je CTA-buttons, moet je het testen. Met behulp van A/B-testen kun je twee versies van landingspagina, contactformulier of button vergelijken om te zien welke het beste presteert. Dankzij deze aanpak kun je ook de impact van kleine verschillen testen. Maak meerdere versies waarbij je verschillen aanbrengt in de grootte van de knop, het kleurgebruik, de tekst of de plaatsing van de knop op de pagina. Door de factoren één voor één te testen, krijg je de nauwkeurigste resultaten. Vervolgens kun je onderscheiden welke combinatie van aspecten zorgt voor de beste prestaties. Zo kun je bijvoorbeeld kijken naar het aantal reacties, kliks of sales. 

    Niet lullen, maar poetsen

    Wil je ook betere resultaten behalen door effectieve call-to-actions in je content te integreren? Onze copywriters zetten hun creatieve pennenstreken in om jouw content tot leven te brengen. Met het niet lullen, maar poetsen-pakket leveren we een afgesproken aantal pagina’s op én garanderen we een minimale organische groei. Liever aan de slag met advertising? Dan zorgen we met behulp van A/B-testing voor een optimale inrichting van je webpagina’s. 

    Klaar om te groeien? Begin nu.

    Dit artikel via

    Meer interessante berichten

    Hoe consistentie te behouden in je contentcreatieproces
    Trends in contentcreatie voor 2025, zoals toenemende videocontent
    Diversiteit en inclusie in content op de grootste socialmediakanalen
    Foto van een contencreatie-tool
    Afbeelding van iemand die een blog bijhoudt
    User-generated content
    Zo bouw je een contentstrategie die converteert
    Vindbaar worden op google voor beginners
    Deep Research afbeelding chatgpt
    AI en mens interactie.
    Strategische planning voor ondernemers
    recruitmentmarketing ecoteers
    Strategie consultant
    ai verkeer meten
    Autoriteit metrics vergelijk
    SWOT Analyse
    Ecoteers-case-study-patagonia-contentmarketing
    Ecoteers-long-form-seo-engagement
    interactieve-content-ecoteers-
    ecoteers-content-marketing-trends-2024
    ecoteers-data-driven-content-2024
    duurzaam ondernemen - windmolen
    Gemeente Utrecht duurzaamheid Ecoteers
    duurzaamheidssubsidie ecoteers
    tips duurzame werkplek
    duurzame vacatures ecoteers
    duurzame samenwerkingen ecoteers
    Strategische planning voor ondernemers
    B Corp gecertificeerd worden
    Online marketingkanalen, strategie bepalen
    Social Media Engagement
    social media content plan
    Duurzame website
    lokale seo tactieken
    Linkbuilding en AI
    geavanceerde SEO tools gebruiken
    Afbeelding social media strategie
    SEO en digital PR
    SEO met AI
    SEO en digital PR
    Groen bedrijf
    Sustainable marketing Ecoteers
    Duurzame website
    Sustainable marketing Ecoteers
    SEA trends 2024
    online advertising de beste strategie
    social media marketing
    website laten maken
    tips rebranding
    bedrijf verduurzamen tips
    sustainability manager
    energielabel c kantoren
    marketing in de metaverse
    marketing 2022
    The Goal 13 Impact Platform report
    duurzaam op reis
    Google updates - Ecoteers
    Tone of Voice - Ecoteers
    het beloofde bos
    Sustainable marketing Ecoteers
    Groen bedrijf
    Sustainable marketing Ecoteers
    Duurzame website
    duurzaam op reis
    Groen bedrijf
    het beloofde bos
    Duurzame website
    Sustainable marketing Ecoteers

    Klaar om te groeien?

    Sluit je aan bij 300+ partners die zijn gegroeid middels een online marketing strategie die werkt. Ontvang gratis persoonlijk advies.

    4.9 uit 85 beoordelingen