Laten we het vooral niet te complex maken. Wij helpen met twee dingen: verkeer en conversies. Waardoor jij groeit in omzet, leads en naamsbekendheid.
Bekijk alle dienstenVul de onderstaande gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.
Home / Hoe consistentie te behouden in je contentcreatieproces?
Je moet een nieuwe lead opbellen, er wachten nog 25 ongelezen mails en de komende dagen staat je agenda volgepland…
Je moet een nieuwe lead opbellen, er wachten nog 25 ongelezen mails en de komende dagen staat je agenda volgepland met afspraken, maar in je achterhoofd hoor je een stemmetje dat je herinnert aan de content die nog op je ligt te wachten. Dat content een onmisbare factor is geworden in marketing, is inmiddels wel duidelijk, maar hoe zorg je ervoor dat het creëren van content niet ondersneeuwt tussen andere belangrijke taken, zonder in te leveren op kwaliteit? In deze blog zoomen we in op de vraag: hoe behoud je consistentie in je contentcreatieproces?
Om erachter te komen hoe je kunt zorgen voor consistentie in je contentcreatieproces gaan we eerst even naar de psychologie. Al in 1906 schreef wetenschapper Tawney het volgende in het tijdschrift voor filosofie, psychologie en wetenschappelijke methoden: “Consistentie is iets vreemds, een juweel onder de deugden en de schrik van kleine geesten. We beschouwen de man die het niet bezit als onoprecht, immoreel of krankzinnig, maar degene die het te opzettelijk nastreeft, beschouwen we als moreel en intellectueel preuts.” Met deze woorden omschrijft hij de ingewikkelde balans tussen het streven naar samenhang en het openstaan voor nieuwe inzichten of ideeën.
Voor bedrijven betekent dit dat er in de communicatie een spanningsveld bestaat tussen een consistente kernidentiteit en het vermogen om zich aan te passen aan ontwikkelingen in de markt, technologische innovaties en veranderende consumentenvoorkeuren. Dankzij de snelle digitalisering focussen bedrijven zich steeds vaker op hun vermogen om zich aan te passen. En dat is logisch, want dankzij globalisering bereik je verschillende doelgroepen met verschillende behoeftes en wensen via vele communicatiekanalen. Maar hoe zorg je ervoor dat je je als merk niet te veel aan gaat passen? De kunst van een sterk merk zit in het behouden van de merkherkenbaarheid, maar het aanpassen van de tone of voice en inhoud aan de aangesproken doelgroep. Communicatie moet dus flexibel zijn binnen de context waarin het zich beweegt.
Om te bepalen waarom consistentie zo belangrijk is, kijken we naar bevindingen van verschillende onderzoeken. Onderzoekers Seric, Ozretic-Dosen en Skare tonen aan dat communicatieconsistentie een sterke directe impact heeft op merkvertrouwen en merkloyaliteit. Marketingstrategieën bevatten namelijk veel verschillende kanalen en boodschappen; consistentie in de communicatie op alle contactpunten in de buyer’s journey maakt de overgang van transacties naar potentiële relaties mogelijk. Als je als onderneming stelselmatig waardevolle en coherente content levert, creëert dit een gevoel van betrouwbaarheid en voorspelbaarheid bij je doelgroep, wat leidt tot deze sterkere klantrelatie. Het creëren van coherente content zorgt er ook voor dat klanten makkelijker beslissingen kunnen maken. Zodra ze vertrouwd zijn met je visie, de waarde die je levert en de manier waarop je aansluit bij hun levensstijl, hoeven ze minder inspanning te leveren bij het maken van een beslissing.
Een sterke merkidentiteit bestaat uit verschillende bouwstenen. Hoewel je je als onderneming altijd moet kunnen aanpassen aan een veranderend landschap, zijn er negen elementen die doorgaans relatief gelijk blijven door de tijd heen. Samen vormen ze de waarden, identiteit en visie van je onderneming. Simon Sinek, de bestsellerauteur die zich veel bezighoudt met zakelijk leiderschap omschrijft dit als ‘het waarom’ van je onderneming. Mats Urde, onderzoeker aan de universiteit van Lund University heeft een framework ontwikkeld voor de acht belangrijkste bouwstenen van de merkidentiteit. De Corporate Brand Identity Matrix (CBIM) biedt een theoretische en praktische handleiding voor het beschrijven, definiëren en afstemmen van de merkidentiteit. Door consistentie te behouden in deze elementen, kun je het framework gebruiken als rode draad in het contentcreatieproces. Zo kun je creatieve ideeën en voorstellen van je team snel en eenvoudig toetsen aan je identiteit.
Element | Hoofdvragen |
Waardepropositie | Wat zijn de belangrijkste aanbiedingen en hoe willen we deze aantrekkelijk maken voor klanten en niet-klanten? |
Relaties | Wat is de beoogde positie in de markt en in de harten en hoofden van belangrijke klanten en stakeholders die geen klant zijn? |
Persoonlijkheid | Welke combinatie van menselijke eigenschappen of kwaliteiten vormt ons collectieve karakter? |
Kern | Wat beloven we en wat zijn de kernwaarden die samenvatten waar ons merk voor staat? |
Expressie | Wat is er uniek aan de manier waarop we communiceren, waardoor het mogelijk is om ons op afstand te herkennen? |
Missie en visie | Wat houdt ons bezig, naast het doel om geld te verdienen (missie)? Wat is onze richting en inspiratie (visie)? |
Cultuur | Wat zijn onze houdingen? Hoe werken we en gedragen we ons? |
Vaardigheden | Waar zijn we goed in en wat maakt ons beter dan de concurrentie? |
Als we het hebben over consistentie in contentcreatie gaat het niet enkel om een samenhang in de visie of waarden van je merk, maar ook om het leveren van communicatieboodschappen op momenten waarop consumenten dit verwachten. Je hebt het wellicht al veel te vaak gehoord, maar een contentkalender zorgt ervoor dat je regelmaat bouwt in de communicatie-uitingen. Door de verantwoordelijkheid voor zo’n planning breed te trekken, creëer je betrokkenheid in teams. Organiseer bijvoorbeeld een gestructureerde vergadering over contentplanning, waarin je het contentcreatieproces vormgeeft. Zo bied je ruimte voor creativiteit, maar behoud je consistentie contentcreatieproces met behulp van belangrijke elementen als merkstijl, tone of voice en beeldmerk. Door de merkpositionering als startpunt te nemen, kun je de communicatie-uitingen vervolgens aanpassen aan de context. Maak afspraken over waar je als bedrijf wilt zijn, hoe vaak je wilt posten en waar het team wel en niet over mag posten. Tip: maak gebruik van automatiseringstools. Hiermee plan je vooruit, verminder je last-minute stress en behoud je kwaliteit in je content.
Als je via meerdere kanalen en platforms communiceert, kan je boodschap vervormd raken. Plan analysemomenten in waarop je steekproefsgewijs recente content vergelijkt met je merkidentiteit om te bepalen of er sprake is van consistentie. Door deze evaluatiemomenten in te plannen, voorkom je dat je onverwacht wordt geconfronteerd met een verzwakte merkidentiteit. Deze vorm van monitoring geeft je ook inzicht welke content effectief is. Je kunt hierbij naar verschillende indicatoren kijken. Ben je benieuwd naar de prestaties van je blogs of artikelen? Track dan bijvoorbeeld de posities in zoekmachine resultaten, het aantal weergeven of het aantal klikken op CTA’s. Voor socialmediaberichten kun je monitoren hoe vaak berichten worden gedeeld, hoeveel reacties er zijn of hoe vaak je content wordt bekeken door niet-volgers.
Ben je overtuigd van het belang van een sterke contentstrategie, maar vind je het nog steeds lastig om consistentie te behouden in je contentcreatieproces? Daar helpen we je graag bij. We leveren niet alleen ijzersterke content, maar kijken samen met je naar de bouwstenen van je merkidentiteit, zodat je berichtgeving altijd aansluiten bij je strategische visie. Met het niet lullen, maar poetsen-pakket verzekeren we je van een afgesproken aantal pagina’s en garanderen we minimale organische groei. Klinkt goed? Begin vandaag nog met groeien.