Plan gratis audit

Vul de onderstaande gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

    De voordelen van user-generated content

    Sinds de snelle opkomst van TikTok kun je er als merk niet meer omheen: user-generated content. In korte tijd heeft…

    ā€¢ 8 min. leestijd
    User-generated content

    Sinds de snelle opkomst van TikTok kun je er als merk niet meer omheen: user-generated content. In korte tijd heeft deze vorm van marketing een podiumplaats ingenomen binnen de digitale contentmarketing. In dit artikel leggen we je uit waar user-generated content haar kracht vandaan haalt, hoe je het in kunt zetten en welke valkuilen er kunnen ontstaan.Ā 

    Wat is user-generated content?

    De naam zegt het eigenlijk al: user-generated content is content die gemaakt wordt door de gebruikers van een product, merk of dienst. Het betreft iedere vorm van mediacontent en omvat daardoor een breed scala aan content. Onder user-generated content vallen bijvoorbeeld fotoā€™s, videoā€™s, blogs, discussieforums, podcasts, chats en andere berichttypes. Om te worden aangemerkt als user-generated content moet de content voldoen aan de volgende criteria: de inhoud is gepubliceerd, bevat creatieve persoonlijke bijdragen en is gecreĆ«erd buiten de professionele routines. Gebruikers nemen dus actief deel aan het maken, becommentariĆ«ren en corrigeren van content, waardoor er een intieme relatie ontstaat tussen een onderneming en haar klanten.

    Wat betekent user-generated content voor de toekomst van marketing?

    Nieuwe bedrijfsmodellen en technologieĆ«n hebben ervoor gezorgd dat klanten deel uit zijn gaan maken van belangrijke marketingactiviteiten. Dit resulteert in groeiende klant-empowerment, waarbij consumenten steeds meer in staat zijn om direct invloed uit te oefenen op marketingresultaten door content bij te dragen. Dit betekent dat je als bedrijf moet inspelen op deze veranderende verhouding om ervoor te zorgen dat je zoveel mogelijk voordelen uit user-generated content kunnen halen.Ā 

    Vier vormen van user-generated content

    In The Empowered Customer laten onderzoekers van de universiteit van Oregon zien dat er vier belangrijke vormen van contentcreatie zijn. Deze verschillen langs twee dimensies: de motivatie voor het maken van de content en de richting waarin de kennis beweegt. Gebruikers hebben vaak twee primaire doelstellingen bij het maken van content. Gebruikers binnen de eerste groep maken originele content om de aandacht te vestigen op een bepaald product of merk en hun tevredenheid (of ontevredenheid) te uiten. Het primaire doel van dit type UGC is productpromotie, aangezien de content die gebruikers maken doorgaans de sterke punten/zwakheden van een bepaald product of merk benadrukt en mond-tot-mondreclame stimuleert. Deze vorm van UGC wordt samengevat met de term product promotie. Gebruikers in de tweede groep hebben vaak weinig interesse in het promoten van een product of merk, maar kunnen nog steeds nauw betrokken zijn bij het verbeteren van een bestaand product of het ontwikkelen van een origineel nieuw product. Deze groep gebruikers richt zich op productinnovatie.Ā 

    De tweede dimensie waarop gebruikers een verschillende focus hebben is de richting van de kennisstromen die ontstaan uit de gegenereerde content. Sommige content, zoals productrecensies, richt zich enkel op medegebruikers door ze nieuwe inzichten te bieden. Hierbij is er sprake van klant-tot-klant (C2C) kennisstromen. Aan de andere kant is er sprake van originele ideeĆ«n die zijn bedacht door gebruikers en worden gericht aan het bedrijf. Bij deze vorm van contentcreatie spreek je van klant-tot-bedrijf (C2B) kennisstromen.Ā 

     

    Product promotie Product innovatie
    Klant-tot-klant (C2C) kennisstromen Informeren Pioneering
    Klant-tot-bedrijf (C2B) kennisstromen Co-communicatie Co-creatie

     

    Uit de matrix ontstaan vier vormen van user-generated content:

     

    Informeren

    Consumenten die informeren met hun content, kunnen bijdragen aan het stimuleren van marktreacties op nieuwe productaanbiedingen dankzij online mond-tot-mondreclame. Zo kunnen influencers worden ingeschakeld om een buzz rondom een product of campagne te creĆ«ren. Tegelijkertijd biedt deze vorm van content de grootste uitdaging, aangezien het gebruikers in staat stelt hun negatieve ervaringen met een groot publiek te delen.Ā 

    Co-communicatie

    Bij co-communicatie worden gebruikers vaak uitgenodigd voor een wedstrijd of competitie waarin ze hun creativiteit loslaten op een bepaald merk. Het vermogen om creatieve, nieuwe promotionele content rechtstreeks van gebruikers te verkrijgen is Ć©Ć©n van de belangrijkste voordelen voor bedrijven die gebruik maken van co-communicatiecampagnes. Daarnaast geeft het veel inzicht in nieuwe kennis: als consumenten ook worden betrokken bij het beoordelingsproces versterkt dit de betrokkenheid van gebruikers Ć©n zorgt de consumenteninput voor inzicht in boodschappen die het best aansluiten bij de doelgroep.Ā 

    Co-creatie

    Door input te verzamelen van klanten op het gebied van voorkeuren, ontwerpen en productsoorten worden consumenten actief onderdeel van de productcreatie en -selectie van een bedrijf. Door de reactie van klanten op productontwerpen te meten, verlaag je het risico op mislukkingen van nieuwe producten door alleen producten te produceren die de grootste positieve reacties oproepen.Ā 

    Pioneering

    Pioneering wordt toegepast wanneer consumenten rechtstreeks nieuwe productinnovaties creĆ«ren. De focus bij deze vorm van creatie ligt vooral bij andere gebruikers, en wordt niet richting het merk gericht. Zogenaamde ā€˜lead usersā€™ beschikken over gespecialiseerde vaardigheden, inzichten en visie, waardoor ze nieuwe oplossingen kunnen creĆ«ren. De oplossingen worden vaak gedeeld met andere gebruikers, voordat ze bij het bedrijf terechtkomen. Dit wordt bijvoorbeeld gedaan met open-source software en 3D-printers.

     

    Zo profiteer je van user-generated content

    Dat user-generated content de komende tijd een belangrijk onderdeel van digitale strategieƫn blijft, is duidelijk. Dus, hoe positioneer je je bedrijf, zodat je de meeste voordelen uit user-generated content haalt?

    Een hogere conversie

    Uit onderzoek blijkt dat door gebruikers gegenereerde content leidt tot een hogere koopintentie in vergelijking met openbaar gemaakte advertenties en merk posts. De meeste consumenten doen onderzoek naar een merk voor ze een aankoop doen via de website, socialmediakanalen en discussieforums. Door gebruikers een plek te bieden om interacties met de brand aan te gaan, zet je de eerste stappen richting een hoger conversiepercentage.Ā 

    Toegang tot creativiteit

    Wie kent je klant nu beter dan je klant zelf? Gebruikers creƫren content die goed aansluit bij hun leefwereld en interesses. Ze kunnen je een kijkje geven in de content die goed scoort bij jouw doelgroep. Door hun content op een slimme manier in te zetten en te delen, verminder je de druk op het interne marketingteam en creƫer je inhoud die perfect aansluit bij je doelgroep. UGC biedt je een laagdrempelige manier om sterke content in te zetten.

    Een gevoel van authenticiteit

    Veel traditionele vormen van marketing bevatten zichtbare verkooppraatjes. Veel consumenten herkennen zich niet meer in deze vorm van communicatie en zoeken naar authenticiteit. Niet gek dus, dat in een onderzoek 59% van de ondervraagden aangeeft UGC de meest authentieke vorm van content te vinden. En laat 90% van de consumenten nou ook nog eens vinden dat authenticiteit belangrijk is bij het bepalen van hun favoriete merken. Dit type content zorgt er dus voor dat je dichter tot je klant komt en een boost geeft aan je merkimago. Zorg er dus voor dat je altijd op de hoogte bent van de UCG die er rondom je merk wordt gegenereerd.

    Niet lullen maar poetsen

    Ook de mogelijkheden van user-generated marketing ontdekken? Met het niet lullen maar poetsen-pakket geven we je tips die direct zorgen voor resultaat. We garanderen een vooraf afgesproken hoeveelheid paginaā€™s Ć©n een minimale organische groei in verkeer. Zo profiteer je ook van de laatste ontwikkelingen op het gebied van digitale contentmarketing. Bekijk hier wat we voor jou kunnen doen.

    Dit artikel via

    Meer interessante berichten

    Zo bouw je een contentstrategie die converteert
    Vindbaar worden op google voor beginners
    Deep Research afbeelding chatgpt
    AI en mens interactie.
    Strategische planning voor ondernemers
    recruitmentmarketing ecoteers
    Strategie consultant
    ai verkeer meten
    Autoriteit metrics vergelijk
    SWOT Analyse
    Ecoteers-case-study-patagonia-contentmarketing
    Ecoteers-long-form-seo-engagement
    interactieve-content-ecoteers-
    ecoteers-content-marketing-trends-2024
    ecoteers-data-driven-content-2024
    duurzaam ondernemen - windmolen
    Gemeente Utrecht duurzaamheid Ecoteers
    duurzaamheidssubsidie ecoteers
    tips duurzame werkplek
    duurzame vacatures ecoteers
    duurzame samenwerkingen ecoteers
    Strategische planning voor ondernemers
    B Corp gecertificeerd worden
    Online marketingkanalen, strategie bepalen
    Social Media Engagement
    social media content plan
    Duurzame website
    lokale seo tactieken
    Linkbuilding en AI
    geavanceerde SEO tools gebruiken
    Afbeelding social media strategie
    SEO en digital PR
    SEO met AI
    SEO en digital PR
    Groen bedrijf
    Sustainable marketing Ecoteers
    Duurzame website
    Sustainable marketing Ecoteers
    SEA trends 2024
    online advertising de beste strategie
    social media marketing
    website laten maken
    tips rebranding
    bedrijf verduurzamen tips
    sustainability manager
    energielabel c kantoren
    marketing in de metaverse
    marketing 2022
    The Goal 13 Impact Platform report
    duurzaam op reis
    Google updates - Ecoteers
    Tone of Voice - Ecoteers
    het beloofde bos
    Sustainable marketing Ecoteers
    Groen bedrijf
    Sustainable marketing Ecoteers
    Duurzame website
    duurzaam op reis
    Groen bedrijf
    het beloofde bos
    Duurzame website
    Sustainable marketing Ecoteers

    Klaar om te groeien?

    Sluit je aan bij 300+ partners die zijn gegroeid middels een online marketing strategie die werkt. Ontvang gratis persoonlijk advies.

    4.9 uit 85 beoordelingen