Laten we het vooral niet te complex maken. Wij helpen met twee dingen: verkeer en conversies. Waardoor jij groeit in omzet, leads en naamsbekendheid.
Bekijk alle dienstenVul de onderstaande gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.
Home / De voordelen van user-generated content
Sinds de snelle opkomst van TikTok kun je er als merk niet meer omheen: user-generated content. In korte tijd heeft deze vorm van marketing een podiumplaats ingenomen binnen de digitale contentmarketing. In dit artikel leggen we je uit waar user-generated content haar kracht vandaan haalt, hoe je het in kunt zetten en welke valkuilen er kunnen ontstaan.Ā
De naam zegt het eigenlijk al: user-generated content is content die gemaakt wordt door de gebruikers van een product, merk of dienst. Het betreft iedere vorm van mediacontent en omvat daardoor een breed scala aan content. Onder user-generated content vallen bijvoorbeeld fotoās, videoās, blogs, discussieforums, podcasts, chats en andere berichttypes. Om te worden aangemerkt als user-generated content moet de content voldoen aan de volgende criteria: de inhoud is gepubliceerd, bevat creatieve persoonlijke bijdragen en is gecreĆ«erd buiten de professionele routines. Gebruikers nemen dus actief deel aan het maken, becommentariĆ«ren en corrigeren van content, waardoor er een intieme relatie ontstaat tussen een onderneming en haar klanten.
Nieuwe bedrijfsmodellen en technologieĆ«n hebben ervoor gezorgd dat klanten deel uit zijn gaan maken van belangrijke marketingactiviteiten. Dit resulteert in groeiende klant-empowerment, waarbij consumenten steeds meer in staat zijn om direct invloed uit te oefenen op marketingresultaten door content bij te dragen. Dit betekent dat je als bedrijf moet inspelen op deze veranderende verhouding om ervoor te zorgen dat je zoveel mogelijk voordelen uit user-generated content kunnen halen.Ā
In The Empowered Customer laten onderzoekers van de universiteit van Oregon zien dat er vier belangrijke vormen van contentcreatie zijn. Deze verschillen langs twee dimensies: de motivatie voor het maken van de content en de richting waarin de kennis beweegt. Gebruikers hebben vaak twee primaire doelstellingen bij het maken van content. Gebruikers binnen de eerste groep maken originele content om de aandacht te vestigen op een bepaald product of merk en hun tevredenheid (of ontevredenheid) te uiten. Het primaire doel van dit type UGC is productpromotie, aangezien de content die gebruikers maken doorgaans de sterke punten/zwakheden van een bepaald product of merk benadrukt en mond-tot-mondreclame stimuleert. Deze vorm van UGC wordt samengevat met de term product promotie. Gebruikers in de tweede groep hebben vaak weinig interesse in het promoten van een product of merk, maar kunnen nog steeds nauw betrokken zijn bij het verbeteren van een bestaand product of het ontwikkelen van een origineel nieuw product. Deze groep gebruikers richt zich op productinnovatie.Ā
De tweede dimensie waarop gebruikers een verschillende focus hebben is de richting van de kennisstromen die ontstaan uit de gegenereerde content. Sommige content, zoals productrecensies, richt zich enkel op medegebruikers door ze nieuwe inzichten te bieden. Hierbij is er sprake van klant-tot-klant (C2C) kennisstromen. Aan de andere kant is er sprake van originele ideeĆ«n die zijn bedacht door gebruikers en worden gericht aan het bedrijf. Bij deze vorm van contentcreatie spreek je van klant-tot-bedrijf (C2B) kennisstromen.Ā
Product promotie | Product innovatie | |
Klant-tot-klant (C2C) kennisstromen | Informeren | Pioneering |
Klant-tot-bedrijf (C2B) kennisstromen | Co-communicatie | Co-creatie |
Uit de matrix ontstaan vier vormen van user-generated content:
Consumenten die informeren met hun content, kunnen bijdragen aan het stimuleren van marktreacties op nieuwe productaanbiedingen dankzij online mond-tot-mondreclame. Zo kunnen influencers worden ingeschakeld om een buzz rondom een product of campagne te creĆ«ren. Tegelijkertijd biedt deze vorm van content de grootste uitdaging, aangezien het gebruikers in staat stelt hun negatieve ervaringen met een groot publiek te delen.Ā
Bij co-communicatie worden gebruikers vaak uitgenodigd voor een wedstrijd of competitie waarin ze hun creativiteit loslaten op een bepaald merk. Het vermogen om creatieve, nieuwe promotionele content rechtstreeks van gebruikers te verkrijgen is Ć©Ć©n van de belangrijkste voordelen voor bedrijven die gebruik maken van co-communicatiecampagnes. Daarnaast geeft het veel inzicht in nieuwe kennis: als consumenten ook worden betrokken bij het beoordelingsproces versterkt dit de betrokkenheid van gebruikers Ć©n zorgt de consumenteninput voor inzicht in boodschappen die het best aansluiten bij de doelgroep.Ā
Door input te verzamelen van klanten op het gebied van voorkeuren, ontwerpen en productsoorten worden consumenten actief onderdeel van de productcreatie en -selectie van een bedrijf. Door de reactie van klanten op productontwerpen te meten, verlaag je het risico op mislukkingen van nieuwe producten door alleen producten te produceren die de grootste positieve reacties oproepen.Ā
Pioneering wordt toegepast wanneer consumenten rechtstreeks nieuwe productinnovaties creĆ«ren. De focus bij deze vorm van creatie ligt vooral bij andere gebruikers, en wordt niet richting het merk gericht. Zogenaamde ālead usersā beschikken over gespecialiseerde vaardigheden, inzichten en visie, waardoor ze nieuwe oplossingen kunnen creĆ«ren. De oplossingen worden vaak gedeeld met andere gebruikers, voordat ze bij het bedrijf terechtkomen. Dit wordt bijvoorbeeld gedaan met open-source software en 3D-printers.
Dat user-generated content de komende tijd een belangrijk onderdeel van digitale strategieƫn blijft, is duidelijk. Dus, hoe positioneer je je bedrijf, zodat je de meeste voordelen uit user-generated content haalt?
Uit onderzoek blijkt dat door gebruikers gegenereerde content leidt tot een hogere koopintentie in vergelijking met openbaar gemaakte advertenties en merk posts. De meeste consumenten doen onderzoek naar een merk voor ze een aankoop doen via de website, socialmediakanalen en discussieforums. Door gebruikers een plek te bieden om interacties met de brand aan te gaan, zet je de eerste stappen richting een hoger conversiepercentage.Ā
Wie kent je klant nu beter dan je klant zelf? Gebruikers creƫren content die goed aansluit bij hun leefwereld en interesses. Ze kunnen je een kijkje geven in de content die goed scoort bij jouw doelgroep. Door hun content op een slimme manier in te zetten en te delen, verminder je de druk op het interne marketingteam en creƫer je inhoud die perfect aansluit bij je doelgroep. UGC biedt je een laagdrempelige manier om sterke content in te zetten.
Veel traditionele vormen van marketing bevatten zichtbare verkooppraatjes. Veel consumenten herkennen zich niet meer in deze vorm van communicatie en zoeken naar authenticiteit. Niet gek dus, dat in een onderzoek 59% van de ondervraagden aangeeft UGC de meest authentieke vorm van content te vinden. En laat 90% van de consumenten nou ook nog eens vinden dat authenticiteit belangrijk is bij het bepalen van hun favoriete merken. Dit type content zorgt er dus voor dat je dichter tot je klant komt en een boost geeft aan je merkimago. Zorg er dus voor dat je altijd op de hoogte bent van de UCG die er rondom je merk wordt gegenereerd.
Ook de mogelijkheden van user-generated marketing ontdekken? Met het niet lullen maar poetsen-pakket geven we je tips die direct zorgen voor resultaat. We garanderen een vooraf afgesproken hoeveelheid paginaās Ć©n een minimale organische groei in verkeer. Zo profiteer je ook van de laatste ontwikkelingen op het gebied van digitale contentmarketing. Bekijk hier wat we voor jou kunnen doen.