Plan gratis audit

Vul de onderstaande gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

    ​​De rol van marketing, data en analytics bij recruitment in de IT, en technische industrie

    Bedrijven zijn altijd op zoek naar nieuwe collega’s en door gericht op zoek te gaan en de juiste tools hiervoor…

    Michael Cortino 4 min. leestijd
    recruitmentmarketing ecoteers

    Bedrijven zijn altijd op zoek naar nieuwe collega’s en door gericht op zoek te gaan en de juiste tools hiervoor in te zetten, zullen bedrijven op een efficiënte manier de juiste kandidaten aantrekken en binnenhalen. Eén van deze manieren is het afstemmen van jouw marketing op de juiste doelgroep door slimme marketing hiervoor in te zetten. Slimme marketing kan een bedrijf namelijk helpen met de gericht recruitment. Onder andere in de techniek heeft men momenteel te maken met een krappe arbeidsmarkt. Toch zijn er manieren om de juiste werknemers te vinden en te werven door middel van data en analytics. Hoe doe je dat precies? Lees verder om te leren hoe jouw bedrijf zijn recruitment kan optimaliseren.

    Het belang van data

    Waarom is data belangrijk is voor recruitment? Zonder inzicht in zoekgedrag en interesses van kandidaten wordt gericht zoeken een hele opgave. Dat betekent dus dat het van belang is dat je voor een periode investeert in het verkrijgen van deze data voordat je meer van recruitment kunt terugzien.

    Dankzij deze data kun je als bedrijf effectiever inspelen op de behoeften van werkzoekenden, en zo, ondanks wellicht een krappe arbeidsmarkt, toch goed gevonden worden. Zeker in een arbeidsmarkt waar werkzoekenden eigenlijk een overload aan bedrijven hebben waaruit ze kunnen kiezen, kan jij door het inzetten van slimme marketing hét bedrijf zijn wat eruit springt.

    SEO: beter zichtbaar voor actieve werkzoekenden

    Naast het verkrijgen van de data omtrent zoekgedrag en interesses van kandidaten, zijn er nog twee manieren hoe jouw bedrijf beter zichtbaar wordt, en wederom beter vindbaar: optimalisatie van vacaturepagina’s kan de werkzoekende de duidelijkheid verschaffen die diegene nodig heeft op een moment dat zij op zoek zijn naar een nieuwe werkmogelijkheid. Ook een goede websitestructuur draagt hieraan bij.

    Als je gebruik maakt van de juiste functietitels en zoekwoorden, verbetert de SEO in dermate dat de actieve werkzoekenden jou als de eerste werkgelegenheid vinden. Spreekt deze werkgelegenheid in zoverre meteen aan en biedt het diegene al de juiste werkmogelijkheden? Wie weet zoeken ze niet eens verder, omdat jij al de duidelijkheid en professionaliteit uitstraalt die nodig is in een zoekproces, en heb je meer kans te slagen.

    Slimmere marketing

    Een andere manier van slimme marketing is het verspreiden van zoekmachine-advertenties, ook wel SEA, om je directe zichtbaarheid te vergroten. Social media-advertenties kun je gebruiken om latent werkzoekenden te bereiken. Hierdoor ontstaat een continue optimalisatie op basis van data doordat het bereik steeds groter wordt. En hoe meer mensen je bereikt, des te meer kans dat het iemand aanspreekt door middel van een online advertentie op het juiste moment.

    Dat je snel in kunt spelen op de markt met data-analyse, kan op de lange termijn ook bijdragen aan een efficiëntere budgetbesteding voor recruitment. Door het meten en bijsturen van vacatureprestaties zul je steeds beter kunnen inschatten wie je bereikt, met hoeveel advertenties, wederom welk budget je hiervoor nodig hebt en wat leidt tot een succesvolle lead en dus enthousiaste collega.

     

    Recruitment en marketing moeten hand in hand gaan. Zonder datagedreven strategie in sectoren als bijvoorbeeld techniek en it, zul je namelijk minder (goede) kandidaten werven. Het is belangrijk te weten met wie je echt in gesprek gaat voordat je diegene kan bereiken. Zodra je hierachter bent gekomen voor jouw bedrijf, zul je sneller en passend talent kunnen aantrekken. Ook voor jouw bedrijf kan slimme marketing dus helpen bij gerichte recruitment.

    Ben je op zoek naar technisch of IT-personeel? Onze partner Nijwald helpt de maakindustrie bij het vinden van de juiste mensen. En Nijwald-IT helpt bij het vinden van IT en sales talent.

     

     

    Dit artikel via

    Meer interessante berichten

    Klaar om te groeien?

    Sluit je aan bij 300+ partners die zijn gegroeid middels een online marketing strategie die werkt. Ontvang gratis persoonlijk advies.

    4.9 uit 85 beoordelingen