Laten we het vooral niet te complex maken. Wij helpen met twee dingen: verkeer en conversies. Waardoor jij groeit in omzet, leads en naamsbekendheid.
Bekijk alle dienstenVul de onderstaande gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.
Home / De rol van diversiteit en inclusie in contentcreatie
Wereldwijd is er steeds meer aandacht voor diversiteit en inclusie. Ook in het online landschap nemen deze termen een belangrijke…
Wereldwijd is er steeds meer aandacht voor diversiteit en inclusie. Ook in het online landschap nemen deze termen een belangrijke plaats in. Dit brengt voor bedrijven een nieuwe uitdaging met zich mee: hoe zorg je er als onderneming voor dat je content geschikt is voor verschillende doelgroepen? En hoe ga je om met culturele, sociale en demografische verschillen? In dit artikel kijken we naar de ontwikkelingen op het gebied van inclusiviteit en diversiteit, en leggen we je uit wat het betekent voor contentcreatie.
Diversiteit en inclusie hebben met elkaar te maken, maar verschillen ook van elkaar. De George Washington Universiteit definieert de twee begrippen als volgt: diversiteit wordt gebruikt om individuele verschillen (zoals levenservaringen, leer- en werkstijlen, persoonlijkheidstypen) en groeps-/sociale verschillen (zoals sociaaleconomische status, geslacht, seksuele geaardheid, land van herkomst, vaardigheden, intellectuele tradities, cultuur en religie) te beschrijven die kunnen worden ingezet om de beste resultaten te bereiken in o.a. onderwijs, onderzoek en wetenschap. De term inclusie wordt gebruikt om de actieve en bewuste betrokkenheid bij diversiteit te beschrijven: bij mensen, in het curriculum en in gemeenschappen (bijvoorbeeld intellectueel, sociaal, cultureel, geografisch).Â
Voor marketingmanagers betekent deze nieuwe focus op diversiteit een verandering in marketingpraktijken. Consumenten eisen meer transparantie en meer aandacht voor de verschillen die er in de samenleving zijn. Als je je bezighoudt met content betekent het focussen op diversiteit en inclusie dat je ervoor zorgt dat een breed spectrum van mensen vertegenwoordigd is in je berichtgeving. Zo zijn mensen met verschillende leeftijden, rassen, geslachten en vaardigheden zichtbaar in de content die je op je website, socialmediakanalen en advertenties plaatst. Deze verzameling van perspectieven, achtergronden en ervaringen creëert een authentieker verhaal, waardoor mensen beter in staat zijn op persoonlijk niveau verbinding te maken met wat er verteld wordt. Daarbij draagt meer diversiteit in content bij aan het verminderen van stereotypen door alternatieve verhalen te vertellen. Als contentmaker speel je dus een belangrijke rol in het maatschappelijke debat.Â
Teams die bestaan uit leden met verschillende achtergronden presteren beter. Hoewel er veel politieke ophef en kritiek is omtrent diversiteitsbeleiden in organisaties, laten de cijfers een duidelijk positief beeld zien. Het meest recente rapport van McKinsey laat zien dat bedrijven die zich inzetten voor diversiteit 39% meer kans hebben op outperformance. Dit percentage komt voort uit een vergelijking tussen bedrijven die vallen in het bovenste en onderste kwartiel op basis van etnische vertegenwoordiging. En er zijn meer overtuigende statistieken te vinden: bedrijven in wiens directieteams ten minste 30% vrouw is, presteren financieel aanzienlijk beter dan wanneer dit percentage niet wordt gehaald. Ook op andere gebieden loont het om een divers team op de werkvloer en in het management te hebben. Zo zorgt meer diversiteit voor een grotere kans op het aantrekken en behouden van talent, een succesvolle klimaatstrategie en een sterkere bedrijfsethiek.Â
Diverse content heeft het potentieel om een ​​breder scala aan kijkers en lezers aan te spreken. Wanneer mensen zichzelf vertegenwoordigd zien, is de kans groter dat ze zich met deze content bezighouden. Het creëren van diverse content kan zo leiden tot een groter bereik, meer interactie en meer klanten. Uit onderzoek van de Universiteit van Oxford komen overtuigende resultaten: merken met betere inclusieve reclamepraktijken vergeleken met merken met minder inclusieve reclamepraktijken profiteerden van 3,46% meer kortetermijnverkopen en 16,26% langetermijnverkopen. Ook was er sprake van 15% hogere klantloyaliteit en 62% hogere waarschijnlijkheid om de eerste keuze van een consument te zijn in een bepaalde productcategorie. Deze maatschappelijke verschuiving werkt ook de andere kant op: consumenten zijn nu actief op zoek naar content die aansluit bij hun wereldbeeld, ervaringen en identiteit. Wanneer ze zich niet herkennen in je content zullen ze op zoek gaan naar alternatieve merken waarin ze meer herkenning vinden. Hoog tijd dus om te investeren in diverse en inclusieve content.Â
Authenticiteit zorgt voor verbinding. Als bedrijf is het dus belangrijk om een goed beeld te hebben van je waarden, zodat het verhaal dat je vertelt echt is. Ga eens na welke waarden er leven bij medewerkers in de organisatie en waar jullie samen voor staan. Voel je vooral externe druk of ben je gemotiveerd om te leren en te groeien van andere meningen en perspectieven?Â
De inzichten die je hebt verzameld bij de eerste vraag geven je een goed startpunt voor het analyseren van je huidige marketingstrategie. Leg de visie eens naast de meest recente campagnes en wees kritisch. Welke doelgroepen worden er bereikt? Welke mensen zijn er regelmatig te zien in beeld en welke ontbreken er juist? Over welke maatschappelijke en sociale kennis beschikken jullie en welke ontbreekt er? Welke blinde vlekken zijn er?
Verzamel de blinde vlekken, tekortkomingen en verbeterpunten en brainstorm over mogelijkheden om je marketing diverser te maken. Het belangrijkste om hierbij in de gaten te houden is de veelzijdigheid waarover we als mensen beschikken. Door iemands gehele identiteit als uitgangspunt te nemen, voorkom je dat je in een campagne alleen maar focust op één uiterlijk kenmerk of karaktereigenschap. Diversiteit en inclusiviteit zijn niet in één dag bereikt. Het zijn lopende processen die om aandacht en tijd vragen. Focus je dus niet alleen op de content die je de komende maanden op je socialemediakanalen verspreidt, maar onderzoek ook eens hoe je de sollicitatieprocedure aan kunt passen en welke onzichtbare drempels er misschien bestaan die een diverser team tegenhouden.Â
Een onderdeel van inclusie betreft toegankelijke content online. Er zijn verschillende manieren om hiermee aan de slag te gaan. Een rapport van the Open University zet uiteen welke aanpassingen je kunt maken om je online content toegankelijker te maken voor een grotere groep mensen.Â
Een veelgemaakte fout is het gebruik van diversiteit als onderwerp, waarbij de aandacht niet meer uitgaat naar de oorspronkelijke boodschap. Focus je dus op de boodschap die je wilt overbrengen, en vind een manier om hierbij een afspiegeling te maken van de samenleving zoals deze is. Blijf hierbij weg bij stereotypen en gebruik diversiteit niet als een campagne-concept. Een goede manier om dit te doen? Maak bijvoorbeeld gebruik van echte mensen, zoals bestaande klanten, en voorkom een eenzijdige weergave van bijvoorbeeld hun huidskleur, handicap of geloofsovertuiging.
Video-ondertiteling zorgt ervoor dat je content toegankelijk wordt voor een grotere groep mensen. Het verbetert de ervaring van mensen die doof of slechthorend zijn, maar maakt je content ook toegankelijker voor mensen met een andere moedertaal. Daarnaast bereik je ook de gebruiker die geen problemen heeft met audio van deze upgrade. Uit verschillende onderzoeken blijkt namelijk dat maar liefst 85% van Facebook-gebruikers video’s kijken zonder geluid. Voeg je dus geen ondertiteling toe? Dan komt je boodschap terecht bij een kleinere groep gebruikers.Â
Ben je af en toe zo enthousiast met verschillende lettertypes, GIFjes en emoji’s dat je tekst naar de achtergrond dreigt te verdwijnen? Temper je enthousiasme dan een beetje en bedenk dat de uitspraak more is less de test der tijden heeft doorstaan. Check voor je een bericht plaatst of de boodschap ook duidelijk is voor mensen die minder zien of kleurenblind zijn. Houd er ook rekening mee dat tekst op een afbeelding vaak niet goed geschaald wordt en niet kan worden gelezen door schermlezers.Â
Twijfel je hoe je diversiteit en inclusie een rol kan laten spelen in jouw marketingstrategie? We denken graag met je mee bij een kop koffie. Als je het liefst meteen aan de slag wilt, is het niet lullen, maar poetsen-pakket een goede optie. We garanderen een afgesproken hoeveelheid pagina’s én een minimale groei in organisch verkeer. Klinkt goed? Neem snel contact op.