Plan gratis audit

Vul de onderstaande gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

    5x content marketingtrends om in de gaten te houden in 2024

    Content marketing is een effectieve manier als je jouw doelgroep wilt bereiken om informatie te delen of om aan te…

    Peter Dragstra • 6 min. leestijd
    ecoteers-content-marketing-trends-2024

    Content marketing is een effectieve manier als je jouw doelgroep wilt bereiken om informatie te delen of om aan te sporen een handeling te verrichten. Dit kan via onder andere e-mails, nieuwsbrieven, social media posts, blogs, video’s, podcasts en webinars. Ook kan je je door het schrijven van goede teksten onderscheiden van je concurrentie. Het is belangrijk om de laatste trends en ontwikkelingen te volgen om het beste resultaat te behalen. In deze blog lees je de 5 belangrijkste trends in 2024 op het gebied van content marketing.

     

    #1 Korte videocontent is onmisbaar

    Al in 2023 was het creëren van sterke videocontent onmisbaar. Ook in 2024 is deze manier van je bereik vergroten het juiste middel. Je kunt bijvoorbeeld een instructie-, product- of testimonial video opnemen. Ook kan je ervoor kiezen om over een goed scorende blog een video te maken. 

    Het belangrijkste bij het maken van dit type content is de voorbereiding. Denk van tevoren goed na wat je wilt overdragen en wat je wilt dat de kijker vervolgens doet met deze informatie. Verspreid vervolgens het beeld op de juiste platforms die passend zijn bij je doelgroep.
    Tip: vergeet bij het uploaden van je video niet om gebruik te maken van zoekwoorden, metabeschrijving, tags en ondertitels. Zo wordt de vindbaarheid van je video verhoogd. 

     

    #2 Vertrouwen en loyaliteit verbeteren door data privacy 

    Sinds 2012 is de cookiewet van kracht gegaan. In 2018 kwam hier de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) bij. Met de komst van AI Act is er nog meer bewustwording rondom het onderwerp privacy. Zo besloot Google Chrome om in 2024 te stoppen met het ondersteunen van third party cookies. Dit zijn bestanden die door een ander domein worden geplaatst dan de website die je bezoekt, bijvoorbeeld Facebook. Dankzij deze verzamelde data konden marketeers dan weer gerichtere advertenties plaatsen. 

    Door je in 2024 te focussen op data privacy en de verwachtingen van je doelgroep wordt het vertrouwen en loyaliteit met jouw onderneming versterkt. Hoe je hier op inspeelt met content marketing? Vraag niet meer dan nodig om het achterlaten van gegevens als naam en e-mailadres. Ga daarnaast ook vertrouwelijk om met tracking cookies. Zo voorkom je onnodige hoge geldboetes, zoals het geval bij drogisterij Kruidvat. 

     

    #3 Optimalisatie door analyseren van gebruikersgedrag 

    In 2024 staat het gebruikersgedrag en zoek dynamiek centraal bij content marketing. Onder gebruikersgedrag valt de wijze waarop de lezer omgaat met je content. Dit kan uiteenlopen van bijvoorbeeld de tijd die wordt besteed aan het lezen ervan, hoe vaak je content gedeeld wordt en wat de reacties zijn op hetgeen wat je publiceert. Bij zoek dynamiek gaat het om de wijze waarop je doelgroep zoekt naar bepaalde content. Hier komt SEO bij kijken. 

    Maar hoe optimaliseer je nu je content op basis van deze genoemde trend? Het is belangrijk om goed vindbaar te zijn. Daarnaast is het essentieel dat de content die je deelt goed leesbaar en deelbaar is. Maak bijvoorbeeld gebruik van long-tail zoekwoorden, voice search of featured snippets. 

     

    #4 Personaliseren content op basis van behoeftes

    Door je content te optimaliseren geef je jouw klant het gevoel dat je ze kent en dat je weet wie ze zijn. En dat is precies waar de huidige consument naar op zoek is anno 2024. Aan het personaliseren van je content zal je meer tijd kwijt zijn. Je moet immers meer onderzoek doen om erachter te komen naar welke informatie een specifieke groep nu precies op zoek is. Toch zal je merken aan de verhoogde leadgeneratie dat deze tijd loont. 

    Hoe pak je deze personalisatie nu precies aan? Er zijn verschillende manieren waarop je dit kunt doorvoeren. Zo kan je bijvoorbeeld gerichte content maken op basis van demografische gegevens zoals leeftijd, locatie of taal. Steeds vaker zie je dat content wordt gepersonaliseerd op basis van interesses, hobby’s en persoonlijkheid. Maar ook op basis van gedrag is effectief. Hieronder valt bijvoorbeeld de aankoop- en klikgeschiedenis van een bepaalde groep. 

     

    #5 Focus op storytelling 

    Bij storytelling gaat het om het vertellen van verhalen. Hierbij is het belangrijkste doel om je publiek emotioneel betrokken te maken bij jouw onderneming. Wanneer je dit op de juiste manier doet, schep je op een laagdrempelige manier een band met je websitebezoeker. Ook is deze manier van content marketing een mogelijkheid om de identiteit van je onderneming over te dragen en bezoekers van je website om te zetten in (potentiële) klanten. Om je marketingstrategie te optimaliseren is de nadruk leggen op storytelling in 2024 een vereiste. 

    Wil je storytelling in gaan zetten en vraag je je af waar je op moet letten? In de tekst is het belangrijk dat er een duidelijke structuur wordt gebruikt met een uitnodigende plot, een interessant personage, actuele discussie of een verrassende uitkomst. Denk voordat je begint met schrijven na over je schrijfstijl. Stel jezelf de volgende vragen: wie ben jij? Wie is mijn doelgroep? Welke behoefte heeft mijn doelgroep en welke oplossing heb ik te bieden? Kernpunten hierbij zijn transparantie, menselijkheid en onderscheiding. 

     

    Kan jouw huidige marketingstrategie wel een verbetering gebruiken? Wij denken graag met je mee over het implementeren van de belangrijkste content marketingtrends van 2024. Neem vrijblijvend contact op via het contactformulier. 

    Dit artikel via

    Meer interessante berichten

    Ecoteers-case-study-patagonia-contentmarketing
    Ecoteers-long-form-seo-engagement
    interactieve-content-ecoteers-
    ecoteers-data-driven-content-2024
    duurzaam ondernemen - windmolen
    Gemeente Utrecht duurzaamheid Ecoteers
    duurzaamheidssubsidie ecoteers
    tips duurzame werkplek
    duurzame vacatures ecoteers
    duurzame samenwerkingen ecoteers
    cursus opleiding duurzaamheid ecoteers
    B Corp gecertificeerd worden
    Online marketingkanalen, strategie bepalen
    Social Media Engagement
    social media content plan
    Duurzame website
    lokale seo tactieken
    Linkbuilding en AI
    geavanceerde SEO tools gebruiken
    SEO en digital PR
    SEO met AI
    SEO en digital PR
    Groen bedrijf
    Sustainable marketing Ecoteers
    Duurzame website
    Sustainable marketing Ecoteers
    SEA trends 2024
    online advertising de beste strategie
    social media marketing
    website laten maken
    tips rebranding
    bedrijf verduurzamen tips
    sustainability manager
    energielabel c kantoren
    marketing in de metaverse
    marketing 2022
    The Goal 13 Impact Platform report
    duurzaam op reis
    Google updates - Ecoteers
    Tone of Voice - Ecoteers
    het beloofde bos
    Sustainable marketing Ecoteers
    Groen bedrijf
    Sustainable marketing Ecoteers
    Duurzame website
    duurzaam op reis
    Groen bedrijf
    het beloofde bos
    Duurzame website
    Sustainable marketing Ecoteers

    Klaar om te groeien?

    Sluit je aan bij 300+ partners die zijn gegroeid middels een online marketing strategie die werkt. Ontvang gratis persoonlijk advies.

    4.9 uit 85 beoordelingen