Laten we het vooral niet te complex maken. Wij helpen met twee dingen: verkeer en conversies. Waardoor jij groeit in omzet, leads en naamsbekendheid.
Bekijk alle dienstenVul de onderstaande gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.
Home / Trends in contentcreatie voor 2025
Ieder jaar wordt contentcreatie gekenmerkt door nieuwe trends en technologische innovaties. Zo hebben de komst van TikTok en AI het…
Ieder jaar wordt contentcreatie gekenmerkt door nieuwe trends en technologische innovaties. Zo hebben de komst van TikTok en AI het digitale landschap in korte tijd aanzienlijk veranderd. Ook in 2025 zorgen de verdere digitalisering van de samenleving en veranderende consumentenvoorkeuren voor nieuwe ontwikkelingen op het gebied van contentcreatie. Waar het dit jaar om draait? Authenticiteit, hyperpersonalisatie en AI. In dit artikel zoomen we in op de belangrijkste trends in contentcreatie voor 2025.
Dankzij het vermogen om creatieve en realistische resultaten te genereren, is AI in korte tijd binnen handbereik van copywriters, grafisch ontwerpers en marketeers gekomen. Met tools als ChatGPT, Dall-E en Midjourney is het mogelijk om eenvoudig en snel mensachtige content te genereren. Hierdoor kunnen kleine bedrijven en gewone gebruikers professioneel ogende content maken zonder dat daar technische kennis voor nodig is. Gewapend met een klein marketingbudget en een aantal goede prompts kunnen kleine ondernemers grote slagen slaan op het gebied van contentcreatie. Gebruik AI dus vooral bij het creƫren van content; het zorgt voor kostenefficiƫntie, bespaart tijd en genereert personalisatiemogelijkheden.
Hoewel het gebruik van AI in contentcreatie aantrekkelijk is, is het belangrijk om zelf de regie te houden. Zoān 62% van de consumenten is namelijk minder geneigd om aandacht te geven aan content waarvan ze weten dat deze door AI is gemaakt. AI biedt waardevolle tools voor het bedenken van strategieĆ«n, het brainstormen over nieuwe content en het maken van schetsen, maar kan averechts werken wanneer het niet wordt gefinetuned door menselijke handen. Door menselijke emotie, creativiteit en spontaniteit toe te voegen genereer je een band met klanten en versterk je je merkimago. Een goede manier om een persoonlijk tintje toe te voegen is door user-generated content in te zetten. Door gebruikers gegenereerde content leidt namelijk tot een hogere koopintentie dan content die door het merk is gemaakt.
Ook binnen de organisatie neemt de vraag naar menselijkheid toe: steeds meer werknemers ervaren AI-moeheid. Deze term wijst op de vermoeidheid die werknemers ervaren door de snelle opvolging van technologische veranderingen. Cijfers van Harvard Business Review laten zien dat de bereidheid van medewerkers om veranderingen te omarmen in 2016 nog 74% bedroeg, nu schommelt het rond een schamele 43%. De term AI-moeheid weegt in deze context zwaar: medewerkers zijn moe van de constante drang naar technologische innovatie. Wanneer organisaties te maken krijgen met veranderingsmoeheid, kelderen enthousiasme en betrokkenheid bij nieuwe initiatieven, waardoor de aanpak enkel averechts werkt. Laat AI dus onderdeel zijn van de workflow, maar zorg ervoor dat medewerkers de regie houden bij het creƫren van content. Zo kunnen ze hun enthousiasme, creativiteit Ʃn menselijkheid het best overbrengen op je doelgroep.
Toenemende digitalisering zorgt ervoor dat steeds meer mensen op zoek zijn naar authenticiteit, verbinding en een menselijk randje (zie je hoe belangrijk dit is?). Generieke content die informeert of vermaakt volstaat dus niet langer; consumenten zijn op zoek naar een persoonlijke band met merken die hun waarden en visies uitdragen. Dit vraagt om gedetailleerdere buyerās persona en meer aandacht voor personalisatie. De vraag naar personalisatie is duidelijk terug te vinden in klantenonderzoek; in een ondervraging van Segment geeft 60% van de consumenten aan dat ze terugkerende kopers zullen worden na een gepersonaliseerde winkelervaring. Dit is een 16 procentpunt stijging vergeleken met 2017.Ā
Als marketeers of content creators kun je dankzij het gebruik van AI en machine learning steeds beter inspelen op deze vraag naar personalisatie door content in realtime aan te passen aan de voorkeuren, gedragingen en interacties van individuele gebruikers. Een goed voorbeeld van hyperpersonalisatie is al duidelijk te zien in de aanbevelingen die platforms als Netflix en Amazon geven, waarbij ze inspelen op patronen in kijk- en koopgedrag. Deze trend zal verder worden voortgezet in 2025, bijvoorbeeld met behulp van interactieve videoās waarin kijkers keuzes kunnen maken die de verhaallijn beĆÆnvloeden. Ook de communicatie in de vorm van nieuwsbrieven, chatbots en pushnotificaties zullen aangepast worden op basis van individuele voorkeuren. De sleutel tot succes ligt in het vermogen om te begrijpen wat een individu drijft en op welke manier ze communiceert met je content.Ā
We hebben er al eerder aandacht aan gewijd in onze blog over effectieve CTAās: cognitieve overbelasting. Door de enorme hoeveelheden content die beschikbaar zijn, zijn consumenten steeds minder in staat om alle informatie te verwerken. Dit leidt tot minder tijd op social media en minder betrokkenheid bij de content die gebruikers tot zich nemen. Als tegenreactie wordt er veel gezocht naar niche- en communitykanalen die de behoefte naar persoonlijke, authentieke content vervullen. Wielrenfanaten, vegan bakkers en crochet-kunstenaars vinden gelijkgestemden in online gemeenschappen die zich focussen op deze gedeelde interesses. Profiteer van nichemarketing door je te focussen op deze kleine communities en oprechte verbinding te zoeken door de behoeftes van deze groepen te doorgronden. Onderzoek van de Krisnadwipayana universiteit laat namelijk zien dat niche-marketingstrategieĆ«n leiden tot een sterkere merkpositie en een vergrote klantbetrokkenheid dankzij een diepgaand begrip van de klant en waardevolle persoonlijke interacties.Ā
De zoektocht naar transparantie is ook zichtbaar in de consumptie van content. Steeds meer online gebruikers willen weten wat er zich achter de schermen afspeelt. Dit heeft bijvoorbeeld betrekking op het tonen van samenwerkingen met influencers, maar ook op het gebruik van digitale data. De manier waarop makers omgaan met privacy, misinformatie en verantwoordelijkheid voor de inhoud van de content krijgt steeds meer aandacht. Het vinden van een goede balans tussen privacy en het gebruik van data om betekenisvolle ervaringen te creĆ«ren is dus een centrale uitdaging in 2025. Dit blijkt ook uit de verwachtingen van consumenten: 81% van de ondervraagden vindt dat de manier waarop een bedrijf omgaat met persoonsgegevens een indicatie is van hoe het bedrijf hen als klant ziet. Tegelijkertijd verwacht 71% dat bedrijven gepersonaliseerde ervaringen bieden.Ā
EĆ©n van de manieren om ervoor te zorgen dat persoonlijke gegevens bewaakt worden, is door meer gebruik te maken van voorspellende data. Met behulp van AI wordt personalisatie mogelijk zonder dat hierbij persoonlijk identificeerbare informatie nodig is. Gebruikersgedrag uit het verleden kan zo geanalyseerd worden op patronen en trends, zonder dat hierbij gevoelige data nodig is. Ook is het van belang dat gebruikers op de hoogte zijn van welke data ze delen of gedeeld hebben. Door consumenten niet alleen inzicht te geven, maar ze ook de mogelijkheid te bieden hun data voorkeuren te wijzigen, creĆ«er je een gevoel van eerlijkheid en transparantie. Gebruikers kunnen zo zelf besluiten in welke mate ze gepersonaliseerde aanbevelingen en marketing willen ontvangen.Ā
Ben je geĆÆnspireerd door deze lijst van mogelijkheden om jouw content naar een hoger niveau te tillen? Dan helpen we je graag op weg. We adviseren je niet alleen over de beste contentstrategie voor jouw onderneming, maar leveren ook strakke content (natuurlijk met een menselijke knipoog). Met het niet lullen, maar poetsen-pakket leveren we een afgesproken aantal paginaās content Ć©n garanderen we een minimale groei in organisch verkeer. Klinkt goed? Begin dan snel met groeien.Ā