Vul de onderstaande gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.
**Laatste update: 10 februari 2025** Iedereen die verantwoordelijk is voor de website van een organisatie heeft het begrip weleens zien…
**Laatste update: 10 februari 2025**
Iedereen die verantwoordelijk is voor de website van een organisatie heeft het begrip weleens zien langskomen: ‘domein autoriteit’ (DA). Aangezien je ook andere websites nodig hebt om hier goed aan te werken, gaan veel mensen snel weer door naar een topic waar ze wel volledige grip op hebben.
Dit brengt jou, als je tot deze zin bent gekomen met lezen, in een mooie positie. Als je namelijk veel tijd steekt in het verbeteren van de autoriteit van je website, gaan je vindbaarheid in Google vanzelf. In deze uitgebreide gids leggen we alles uit wat je moet weten over domein autoriteit, hoe je deze kunt meten én verbeteren.
Laten wij beginnen met het begrip zelf. Domein autoriteit is een metric die voorspelt hoe goed een website kan ranken in zoekmachines. Als wij praten over zoekmachines hebben wij het voornamelijk over Google vanwege het grote aandeel die zij hebben in de markt.
De score loopt van 1 tot 100, waarbij 100 een in realiteit onbereikbare hoogst mogelijke autoriteit is.
Hier een ruwe schatting van:
*Disclaimer, feitelijk zijn dit natuurlijk slechts inschattingen. Als een start-up gelijk miljoenen investeert in autoriteit kan het heel hard gaan. In de praktijk klopt dit 9 van de 10 keer wel.
Wij hebben zelf met Ecoteers een DA van tussen de 20 en 30 (afhankelijk van welke tool je gebruikt), terwijl een groot bedrijf zoals Albert Heijn een DA boven de 60 heeft. Vaak zijn de enige websites die echt boven de 80 komen overheidsinstanties.
Dit is altijd een beetje hoofdpijn, want er zijn verschillende metrics en verschillende factoreren die invloed hebben. Aan het einde van deze paragraaf zal ik proberen om een goede samenvatting te geven.
Belangrijk: kies niet één van deze metrics om je blind op te staren. Als je toch kiest zou ik gaan voor Semrush. Het is ons met wat truckjes weleens gelukt om Moz-scores te beinvloeden (hier heb je niet zoveel aan), maar Semrush is een vrij steady metric die goed weergeeft wat de autoriteit is van jouw website.
Moz Domain Authority (DA)
Domein Autoriteit is een metric die ontwikkeld is door Moz. Belangrijk rondom Moz:
Belangrijkste factoren die DA beïnvloeden:
Ahrefs Domain Rating (DR)
Ahrefs heeft een eigen metric genaamd Domain Rating (DR):
Verschil met Moz DA:
Kenmerken van DR:
Semrush Authority Score (AS), onze favorietÂ
Combineert meerdere factoren:
Reden dat deze metric onze voorkeur heeft:
Uiteindelijk moet je natuurlijk de meeste waarde leveren voor je bezoeker. Daarom gaat onze voorkeur uit naar Semrush.
Daarom vinden wij de metric van Semrush het meest belangrijk. Daarnaast kun je deze metric ook niet makkelijk kunstmatig beinvloeden.
Er zijn verschillende manieren om de DA van een website te checken. Via betaalde account van Semrush en Ahrefs kun je de bijbehorende metrics checken.
Daarnaast is het ook mogelijk om hier een gratis inschatting van de krijgen via deze tool: https://websiteseochecker.com/domain-authority-checker/
Deze gebruik ik zelf ook vaak als ik een college geef, aangezien ik niet iedereen wil sturen richting de vrij prijzige SEO tools zoals Semrush.
Mocht je toch een keer willen weten hoe je de voor staat? Wij checken het compleet vrijblijvend voor jouw organisatie en zetten het je op de mail, kleine moeite.
Mocht je iets willen doen aan de autoriteit van je website, dan is het goed om een combinatie te zoeken van de belangrijke factoreren achter de drie bovengenoemde metrics.
Wij zetten het even voor je op een rijtje:
Het is hierbij wel belangrijk dat je het zoekt in je eigen sector. Ga dus geen links inkopen in het wilde weg.
Voorbeeld van een goede strategie: Een lokale sportschool
Allemaal bij voorkeur met een DA van hoger dan 20 omdat dit impact heeft. Maar alle kleine beetje helpen wel!
In de linkbuilding wereld heb je een strategie genaamd ”reversed outreach method”
Deze video van Brian Dean legt dit (een klein beetje de sales-achtig) uit:
Voor de mensen die geen zin hebben om de hele video te kijken:
Wat je feitelijk doet is content maken die niet direct voor jouw doelgroep interessant is, maar voor journalisten/bloggers in jouw sector.
Je maakt content waar je heel makkelijk aan kunt refereren en gebruikt keurig netjes bronnen. |
Met een beetje geluk heb je binnen een aantal maanden als de eerste bloggers die jouw website als bron gebruiken.
Dit zijn natuurlijk gratis backlinks!
Er zijn een aantal technische zaken belangrijk voor je autoriteit en indirect verbonden factoreren:
Uiteraard allemaal een vak apart, maar zorg dat je hier goed advies over krijgt.
Een snelle website is namelijk ook belangrijk voor de conversie van jouw website, en die metric betaald uiteindelijk de rekening.
Vooral in het begin van jouw website kan het heel goed helpen om vindbaar te zijn in Google Maps en op jouw eigen merknaam.
Hier een kort stappenplan om dit ”once and for all” te regelen:
Daarnaast is het belangrijk om lokaal wat bekendheid te genereren en een paar klanten te hebben die positief over je praten als je op jouw bedrijfsnaam Googled.
Belangrijke extra’s:
Hoe snel kan ik mijn DA verhogen?
Een realistische verwachting is 2-3 punten per kwartaal bij consistente inspanning.
Wat is een goede DA score?
Dit hangt af van je markt. Voor lokale bedrijven is 20-30 vaak voldoende, voor nationale bedrijven heb je wel echt 40+ nodig.
Heeft DA direct invloed op rankings?
DA is een voorspellende metric, geen ranking factor. Het geeft een indicatie van je ranking potentieel.
Er zijn verschillende manieren om de autoriteit van jouw website te meten. Het belangrijkste is dat er veel sterke domeinen naar jou verwijzen.
Onze voorkeur gaat uit naar de metric van Semrush, maar wij hebben ook kort toegelicht wat de andere metrics doen.
Wil je jouw autoriteit verbeteren?
Focus dan op:
Niet helemaal zeker van waar je moet beginnen?
Voer jouw website in in dit formulier en wij kijken vrijblijvend voor je mee!