Vul de onderstaande gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.
Tijdens de meeste economische & management studies gooien ze je er mee dood: de SWOT-Analyse. Ondanks dat deze methode in de jaren 1960/ 1970 al bestond, is het nog steeds een handige tool om te checken of jouw organisatie futureproof is.
Met de snelheid waarop AI bepaalde industrieën overneemt, kan één SWOT-analyse per kwartaal weleens een groot verschil maken. Wij helpen je de kennis af te stoffen in deze blog!
Intern / Extern & Positief / Negatief
Een SWOT-analyse bestaat uit vier componenten die vaak worden afgebeeld in een vierkant van twee bij twee secties. Elk geanalyseerd topic wordt op dit vierkant geplaatst door te kijken naar of het een interne of externe factor is en of dit een positieve of negatieve invloed heeft op je bedrijf. De interne factoren heb je zelf in de hand en zijn gedefinieerd als de krachten en zwaktes van je bedrijf.
Dit zijn vaak kenmerken die je positionering in de markt bepalen. De externe factoren zijn kenmerken van de markt waar je je in begeeft. Deze factoren moet je in gedachten houden in je besluitvorming om niet achter te gaan lopen op de concurrentie. We duiken nu dieper de vier onderdelen van een effectieve SWOT-analyse in.
Strengths
We beginnen met de interne factoren, zoals je strengths, ofwel krachten, worden vaak ook je USP’s genoemd. Dit wordt dan weer vertaald naar Unique Selling Proposition.
Deze factoren kenmerken je bedrijf en zijn vaak lastig te repliceren door concurrenten.
Voorbeelden van strengths zijn:
– Een sterke (unieke) merkidentiteit, zoals een kleur of slagzin die mensen meteen relateren aan jouw bedrijf.
– Een loyaal klantenbestand, met consumenten die zich kunnen identificeren met jouw merkidentiteit.
– Een krachtige boodschap, zoals een uitgesproken voorkeur voor duurzaam handelen.
Weaknesses
Je weaknesses kan je dan weer zien als de inverse van je krachten. Dit zijn zwakke punten waarop je momenteel terrein verliest ten opzichte van concurrenten. Zwaktes zijn vaak, maar niet altijd, gerelateerd aan de fase waarin je bedrijf zich bevindt, of de organisatiestructuur die je hanteert.
Voorbeelden van weaknesses zijn:
– Beperkte naamsbekendheid, waardoor goederen of diensten moeilijker gevonden kunnen worden door potentiële klanten
– Beperkte verkoopkanalen. Misschien heb je een fysieke winkel, maar geen webshop, waardoor je online klanten misloopt.
– Beperkte schaalbaarheid, door bijvoorbeeld het missen van de mankracht om je diensten op te schalen zodra er meer vraag naar is.
Opportunities
Nu gaan we over naar de externe invloeden, met eerst de positieve invloeden. Deze noemen we opportunities. Dit zijn vaak ontwikkelingen in de markt waar je je in begeeft. Kansen die je kan pakken, en vaak ook móét pakken. Stilstand is achteruitgang, wordt in zo’n geval vaak gezegd. Als je niet meebeweegt met de ontwikkelingen van de markt en koppig blijft doen wat je altijd hebt gedaan, heb je de kans om achter te lopen op je concurrentie.
Voorbeelden van opportunities zijn:
– Het opkomen van nieuwe markten, met nieuwe potentiële klanten die gebruik zouden willen maken van je diensten.
– Technologische ontwikkelingen. Misschien ontstaan er nieuwe features met de opkomst van AI, waarmee je je dienst kan perfectioneren, of je Customer Journey kan optimaliseren!
– Versterkte waardering van duurzaamheid. De kernwaardes van duurzaamheid worden steeds belangrijker in de wereld, daarom is het goed om uit te stralen op welke manieren jij je steentje bijdraagt!
Threats
Ten slotte hebben we de threats, ofwel dreigingen. Zoals de zwaktes de inverse waren van de krachten, zijn de dreigingen de inverse van de kansen. Dit zijn externe ontwikkelingen die potentieel een negatieve invloed kunnen hebben op je bedrijf.
Voorbeelden van threats zijn:
– Economische ontwikkelingen, die bijvoorbeeld de koopkracht van je consumenten aantast, of het vinden van nieuw personeel moeilijker maakt.
– Negatieve publiciteit, die er voor zorgt dat consumenten kritischer zullen worden op je goederen of diensten.
– Nieuwe wet- en regelgeving, die het lastiger kan maken om je product te ontwikkelen en/of op de markt te brengen.
Conclusie
Door je SWOT-analyse regelmatig bij te werken, blijf je strategisch scherp en voorbereid op veranderingen. Zo sta je altijd klaar om een slag te slaan ten opzichte van je concurrentie. Vanuit de inzichten in je SWOT-matrix kan je garanderen dat je elke uitdaging op je pad aanvliegt vanuit dezelfde idealen, zonder iets te proberen waar je de capaciteiten niet voor hebt. Bovendien helpt het je te identificeren in welke aspecten jij de baas bent in jouw branche, of waar je een groot marktaandeel kan grijpen door op tijd je propositie toe te passen op nieuwe ontwikkelingen.
Reflecteer vooral ook geregeld op de SWOT die je hebt samengesteld en verander deze ook wanneer je eigen capaciteiten veranderen, of wanneer er een nieuwe relevante ontwikkeling aan zit te komen. Door dit consistent te doen en te onderhouden, bouw je stukje bij beetje aan je positie in de markt, zonder uit het oog te verliezen waar je vandaan komt.