Vul de onderstaande gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen is een breed definieerbaar begrip. De term maatschappelijk verantwoord kan immers slaan op een heel scala aan onderwerpen. In de kern draait MVO om het combineren van maatschappelijke motieven met financiële doelstellingen. Het is daarom belangrijk om te beseffen dat de kernactiviteiten en processen van het bedrijf hierop ingericht moeten worden. MVO gaat om een toekomstvisie voor het hele bedrijf, en niet om een tijdelijk project. Het belang voor de maatschappij staat dan ook altijd centraal. Bedrijven die op deze manier ondernemen zetten zich actief in voor maatschappelijke problemen en nemen hun verantwoordelijkheid. Volg het onderstaande stappenplan om MVO in jouw bedrijf te introduceren.
Om te weten waar je met je bedrijf naar toe wilt, moet je eerst begrijpen waar je momenteel staat. Kijk bij deze eerste stap naar de bedrijfsprocessen en de stakeholders. Deze hebben de grootste invloed op het dagelijkse handelen van het bedrijf. Analyseer de bedrijfsprocessen en noteer welke aspecten al duurzaam zijn, en welke verbeterd kunnen worden. Let bij het verrichten van dit onderzoek op drie aspecten: sociale factoren, economische factoren en het milieu. Door dit te doen krijg je niet alleen meer inzicht in je bedrijf, maar kijk je ook met een nieuwe blik naar zaken waar je misschien eerder nooit over hebt nagedacht.
Wanneer je een overzicht hebt van de huidige stand van zaken in je bedrijf, moet je bepalen welke aspiraties je wilt vervullen. Doe dit eerst voor de hele organisatie, en vertaal het toekomstbeeld naar een overkoepelende missie en visie. Deze zijn leidend in alles wat het bedrijf doet. Je kunt hiervoor altijd bij andere bedrijven kijken voor inspiratie.
Na het bepalen van de richting voor de toekomst moet deze visie vertaald worden in doelen. Deze kunnen zowel korte- als lange termijn zijn. Maak de doelen zo concreet mogelijk en kijk hierbij naar de verschillende afdelingen en processen binnen de organisatie. Welke kun je met kleine aanpassingen verduurzamen? En voor welke moeten er op grote basis veranderingen worden doorgevoerd? Om deze doelen zo compleet mogelijk in kaart te brengen betrek je medewerkers van verschillende afdelingen. Zij bekijken de organisatie allemaal vanaf een andere invalshoek en kunnen je verrassen met creatieve doelen en oplossingen. Breng structuur in de doelen door deze in te delen per onderwerp.
De risico’s en richtlijnen voor MVO verschillen per sector waardoor het soms lastig kan zijn om te bepalen wat voor jouw bedrijf werkt. Maak daarom bij het opstellen van de doelen gebruik van bestaande hulpmiddelen en richtlijnen.
De doelstellingen kunnen nu vertaald worden in actieplannen. Maak deze plannen SMART, zodat de kans van slagen het grootst is. Houd bij het maken van de actieplannen rekening met de bestaande richtlijnen in jouw sector. De actieplannen kunnen kleine aanpassingen bevatten, zoals het instellen van een diversiteitsbeleid. Voor het behalen van sommige doelen zullen er echter grote investeringsprojecten ontstaan, bijvoorbeeld bij een transitie naar schone energie. Creëer een tijdlijn voor het invoeren van de actieplannen. Baseer deze op directe uitvoerbaarheid en de benodigde investeringen om grotere actieplannen te kunnen realiseren.
Om MVO te laten slagen moeten alle partijen binnen een organisatie bekend zijn met de nieuwe doelstellingen en visie. Motiveer medewerkers door ze mee te laten denken en hun ideeën te delen. Zij hebben vaak een andere kijk op dagelijkse processen en bezigheden waardoor ze met creatieve ideeën aandragen. Daarnaast communiceren ze dagelijks over het bedrijf en dragen zij de visie uit.
En evalueren is hierbij de sleutel tot succes. Vergelijk de huidige situatie met de gestelde doelen en analyseer wat er goed is gegaan, en wat er beter had gekund. Vraag jezelf hierbij ook af of de gestelde doelen logisch waren met de informatie die je nu hebt. Soms moet een actieplan opnieuw geformuleerd worden om een doel te behalen. Vraag hierbij om feedback van de medewerkers die met het actieplan werken. Zij hebben vaak het beste inzicht in de situatie.
Ontwerp een maatschappelijk jaarverslag waarin de behaalde resultaten worden gepubliceerd. De behaalde prestaties moeten een duidelijk beeld geven van de huidige positie van het bedrijf. Vermeld hierin ook welke maatschappelijke doelen het bedrijf in de toekomst wil behalen.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen wordt tegenwoordig op grote schaal aangemoedigd. Het communiceren van de bereikte resultaten naar betrokkenen heeft dan ook positieve effecten. Duurzaam ondernemen leidt tot betrokken personeel, een loyale krantenkring, en het bereiken van nieuwe markten. Om de optimale resultaten te bereiken is het daarom essentieel om de standpunten en visie van het bedrijf te communiceren naar belanghebbenden. Doe dit door middel van campagnes en het verspreiden van het jaarverslag.