Vul de onderstaande gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.
We zijn op het punt gekomen dat onze digitale wereld langzaamaan futuristische sci-fi films aan het bijbenen is; ideeƫn die voorheen onmogelijk leken worden nu met snelheid en efficiƫntie uitgevoerd door AI.
Ook op het gebied van webdev en Search Engine Optimisation (SEO) kunnen tools een voorsprong geven op anderen websites. In deze blog zal verteld worden waarom het tijd is om over te stappen op deze tools en een aantal voorbeelden die kosteloos te gebruiken zijn.
Wij werken zelf altijd met vrij dure software en dat is vaak zonde voor als het niet jouw volle focus heeft, daarom ben ik in deze blog even uit gegaan van gratis tools.
Op marketing vlak is het inmiddels duidelijk dat een marketing mix zonder digitale marketing niet meer realistisch is. Helaas betekent dit wel dat er extra taken aan te pas komen om het hoofd boven water te houden in de zee aan concurrenten.
Dat iets onzichtbaar is, betekent niet dat het niet bestaat, maar in het geval van websites is dat wel zo; bijna niemand scrolt verder dan de eerste resultaten pagina.
Het is dus zaak dat de SEO van de website in orde is, zodat deze zo veel mogelijk verkeer aantrekt en een hoge positie bereikt. Van zoekwoorden onderzoeken tot content analyses tot analyses van concurrerende websites; je hoeft het niet meer allemaal zelf te doen.
Dit bespaart niet alleen tijd en geld, maar geeft ook gerichtere resultaten, aangezien deze geavanceerde SEO-tools al beschikken over een grote hoeveelheid aan data.
Nu het duidelijk is waarom het een goed idee is om het marketing team uit te breiden met deze geavanceerde tools, is het tijd om te laten zien uit welke kandidaten er te kiezen valt. Hieronder staan de tools gesorteerd op gebruikersdoel om een overzicht te houden over waar de tools voor kunnen worden gebruikt.
Een van de eerste stappen binnen Search Engine Optimisation is een zoekwoorden onderzoek, een analyse van het zoekwoorden gebruik van de gewenste doelgroep. Dit zou zonder tools een langdradige data analyse betekenen, maar gelukkig kunnen deze tools je daar een handje bij helpen.
Google Keyword Planner – Met deze tool kun je per ingevoerd zoekwoord het zoekvolume in de afgelopen tijd zien. Per zoekwoord is het ook mogelijk om inzicht te krijgen op trends en op de prijs om bovenaan de resultaten pagina te staan. De tool voert onderzoek uit en laat gebruikers een portfolio maken met uitgevoerde analyses.
Keyword Surfer – Direct het zoekvolume van ingevoerde zoekwoorden inzien terwijl je op het web surft? Dat kan met deze google chrome browser extensie. De resultaten die te zien zijn geven naast het zoekvolume ook suggesties voor gerelateerde zoekwoorden en content.
Het is meestal een gok of je content wel of niet zal worden gelezen, bekeken of gestreamd, maar de volgende geavanceerde SEO tools hebben niet alleen richtlijnen gecreƫerd , maar kunnen jouw content ook een stap dichterbij een betrokken publiek brengen.
ChatGPT – Voor iedereen die nog in het onderwijs zit, zowel student als docent, zal dit geen onbekende tool zijn, maar ook marketeers kunnen baat hebben bij het gebruik van deze AI.
Voor het creƫren van zowel meta beschrijvingen gebaseerd op jouw content als het genereren van de ideeƫn voor de content zelf; ChatGPT kan het allemaal. Met een scala aan kennis over veel onderwerpen en doelgroepen, zou deze geavanceerde tool net de teamgenoot zijn die jij nodig hebt.
Yoast SEO (voor WordPress) – Deze tool kijkt over je schouder mee tijdens het schrijven van content. Het WordPress hulpmiddel heeft een aantal richtlijnen opgesteld en gebruikt deze als maatstaaf om je content in realtime te controleren.
Denk hierbij aan de lengte van je meta descriptie, de aanwezigheid en frequentie van je keyphrase en de lengte van je tekst. Naast geschreven tekst adviseert de tool ook om bijvoorbeld interne en externe links toe te voegen. Kortom, een interactieve checklist om de zichtbaarheid van je webpagina te verbeteren.
Portent’s Content Idea Generator – Nadat de zoektocht naar zoekwoorden achter de rug is, kan je gebruik maken van Portent’s Content Idea Generator. Het invoeren van een onderwerp of zoekwoord geeft een content idee en uitleg waarom het aantrekkelijk is. Deze tool is vooral voor wanneer de creativiteit even niet mee zit en een nieuwe insteek nodig is.
Om nog zekerder te zijn van de keuzes die gemaakt zijn op SEO gebied, is het ook handig om te kijken wat concurrenten hebben gedaan en wat voor effect dit heeft gehad. Deze tools bieden niet alleen een kijkje achter de schermen, maar analyseren ook de prestatie van de concurrent.
Zelf gebruiken wij als Agency altijd Semrush, maar die is nogal aan de prijs. Er zijn genoeg andere mogelijkheden waar je voor een lager bedrag kunt instappen. Semrush heeft wel een gratis functie.
Wij vinden het wel belangrijk om objectief te blijven in onze blogs, dus wij verdienen niks aan de links in dit artikel (affiliate marketing).
SEOQuake – Net als Keyword surfer is deze tool ook een chrome extensie. Gebruikers kunnen per webpagina een volledige SEO analyse zien en verschillende websites met elkaar vergelijken.
De analyse laat de gebruikte zoekwoorden en hun frequentie zien, maar bijvoorbeeld ook het aantal interne en externe links, de aanwezigheid van alt teksten achter foto’s en de tekst kwaliteit.
Ahrefs Backlink Checker – Dankzij backlinks kunnen andere webpagina’s helpen in het verbeteren van jouw webpagina’s.
Ahref’s Backlink Checker geeft inzicht op hoevaak dit gebeurt en welke domeinen dit doen. Zo kan je je Backlink status monitoren, verbeteren en weet je welke doelgroep hier het meeste effect op heeft.
Kwsniper – Bij Kwsniper versnellen ze het proces van het vinden van ”long tail” zoekwoorden en en met weinig concurrentie, zodat je je weer inhoud kunt maken en uw bedrijf vooruit kunt helpen.
Daarnaast zijn er ook tools die vooral bedoeld zijn om de prestatie van jouw webpagina’s te monitoren, zoals Google Analytics en Google Search Console. Zo is er voor elk aspect van SEO een geavanceerde tool om je online zichtbaarheid te maximaliseren.
Naast bovengenoemde tools, zijn er ook een aantal tools die een combinatie bieden van meerdere opties. Een voorbeeld hiervan is Ubersuggest, een tool die helpt met zowel content als SEO optimisation, maar ook backlink data kan ophalen.
Door de komst van deze tools is het niet alleen betaalbaarder en sneller geworden om over te stappen op een digitaal ondersteund marketing team, maar ook logischer. De volgende stap in dit sollicitatie proces? Dat is uitzoeken welke kandidaten jouw team mogen versterken.