Vul de onderstaande gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.
Het was even schrikken voor veel eigenaren van websites. De update van afgelopen september was een stevige. Bovendien is de ”fix” bij deze update ook iets complexer dan normaal. Lees hier wat je wel kunt doen!
Doordat het algoritme van de zoekmachine continu veranderd, worden de updates meerdere keren per jaar uitgevoerd. De meest recente Google Helpful Content Update was afgelopen september, 2023.
Door middel van de periodieke updates wil Google kwaliteit boven kwantiteit belonen. De nadruk van de afgelopen update lag bij de eindgebruiker. Simpele SEO-teksten met veel onnodige keywords zakten fors, terwijl behulpzame content met veel grafieken en info het goed deden.
Toch beetje vervelend om te horen als je niet 100+ simpele pagina’s met nietszeggende info online hebt gezet. Maar maak je geen zorgen: los van dat je contentstijl in dat geval een likje verf nodig heeft, zijn er ook manieren om bestaande pagina’s weer in de lift te krijgen.
Google Helpful Content Updates worden eens in de zoveel tijd uitgevoerd om zo, de manier waarop Google haar zoekresultaten rangschikt, te optimaliseren. De update kan ervoor zorgen dat sommige websites, die veel met spamtechnieken en onnodige info werken, lager in de ranking komen te staan. Websites die nuttige en kwalitatief hoge content bieden komen hoger in de ranking te staan.
Interessant is echter dat de beperkingen op de, door AI gegenereerde content, lijken te versoepelen. Dit kan natuurlijk grote invloed hebben op hoe wij omgaan met SEO.
Bij de Pubcon conferentie gaf Gary Illyes (analist bij het Google-team) aan dat er wellicht meer acceptatie zal plaatsvinden voor AI-gegenereerde content.
Op 19 september kregen veel websites voor het eerst te maken met de update. Dit waren vooral websites die weinig met originele content werkten en weinig tot geen persoonlijke ervaringen deelden.
De update benadrukt het belang van behulpzame en relevante content en is voor websitebeheerders een factor om hun content te blijven beoordelen en optimaliseren.
Het is een herinnering dat contentkwaliteit een cruciale factor blijft binnen zoekmachineoptimalisatie, en dat websites die dit principe omarmen beter gepositioneerd zullen zijn in zoekresultaten.
De content op de website wordt beoordeeld op basis van de waarde die het creëert voor gebruikers.
Wanneer een website minder goed scoort, is de kans groot dat deze nu in de “weinig toegevoegde waarde” categorie geplaatst is. Later in dit blog worden een aantal manieren toegelicht om je website in de “behulpzame” categorie te laten scoren.
Google heeft op verschillende gebieden richtlijnen toegevoegd aan de Helpful Content System-documentatie, deze zijn als volgt opgesteld:
Eerdere richtlijnen benadrukten dat het Helpful Content-systeem de voorkeur geeft aan content die door mensen is geschreven. Google heeft deze specifieke verwijzing naar menselijk auteurschap verwijderd. Dit wil zeggen dat de houding tegenover AI-gegenereerde content aan het versoepelen is.
Veel websites hosten content van derden op hun hoofd websites of subdomeinen. Bijvoorbeeld nieuwswebsites die affiliate content van derden op een subdomein plaatsen. De update waarschuwt dat deze praktijk gevolgen kan hebben voor de ranking van websites. Als de content op de pagina grotendeels los staat van het hoofddoel van de website of zonder nauw toezicht wordt geproduceerd, wordt aanbevolen om te voorkomen dat deze wordt geïndexeerd door Google.
Over de Google Helpful Content Update
Google heeft ook nieuwe richtlijnen toegevoegd voor websites die verkeer verliezen na een Helpful Content-update. Het wordt aanbevolen om zelf de content te beoordelen en eventueel onbehulpzame content te verwijderen of te vervangen.
Door middel van rater richtlijnen wil Google de kwaliteit van websites waarborgen. In december 2022 werd een extra E toegevoegd aan de E-A-T (expertise, authoritativeness en thrustworthiness) eisen. De extra E staat voor Experience en wil dus zeggen dat Google websites met persoonlijke ervaringen beloont. Door slim in te spelen op deze richtlijnen kunnen website beheerders ervoor zorgen dat hun site goed blijft scoren op de zoekmachine.
De Helpful Content update kan voor sommige sites nogal een impact gehad hebben. Om de impact van de update te minimaliseren en om je online aanwezigheid te versterken, zijn onderstaand een aantal contentgerelateerde strategieën opgesteld:
De bovenstaande richtlijnen zijn een aantal voorbeelden van content die Google in de categorie “behulpzaam” plaatst. Toch blijft het lastig om vooraf te bepalen hoe het AI-gegenereerde programma zal oordelen over jouw site. De belangrijkste regel om je in achterhoofd te houden is dat de site waarde moet creëren voor de bezoeker, dit resultaat wordt het beste bereikt door originele content aan te bieden.
Door originele en behulpzame content aan te bieden is de kans klein dat jouw website veel effect zal merken bij de volgende Helpful Content Update.
Hulp nodig met de Helpful content Update? Neem contact met ons op!
De september update heeft veel impact gehad op verschillende websites. Dit waren echter wel vooral de websites die een tekort hadden aan originele en behulpzame informatie of persoonlijke ervaringen.
Het is zeker mogelijk om je website weer te laten stijgen in organisch verkeer. Zorg ervoor dat je voortdurend aan je site actuele informatie blijft aanbieden en waarde creëert voor je doelgroep. Door je site goed te onderhouden zullen toekomstige Google Core-updates minder impact hebben.