Plan gratis audit

Vul de onderstaande gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

    Wat is het bereik van community marketing?

    Bij community marketing bereik je groepen mensen met een gedeelde interesse. Hoewel er geen harde cijfers zijn, bereik je in…

    • 3 min. leestijd
    Sustainable marketing Ecoteers

    Bij community marketing bereik je groepen mensen met een gedeelde interesse. Hoewel er geen harde cijfers zijn, bereik je in de juiste community een groot aandeel van je volgers. Het bereik is vooral afhankelijk van de betrokkenheid van de leden en de sector. Community’s zijn dus een zeer interessante manier om je doelgroep te bereiken.

    Wat is community marketing?

    Bij community’s draait het om gedeelde interesses. Met de opkomst van social media zijn er veel online community’s ontstaan op platformen als Facebook, Instagram, TikTok en Reddit. Doordat er veel gelijkgestemden onder elkaar zijn, is de betrokkenheid groot.

    Bij deze vorm van marketing zit je als merk of organisatie ook in de community. Hierdoor kun je de interactie aangaan met de doelgroep. Jij bent namelijk niet de enige die berichten de wereld in stuurt.

    Wat zijn de voordelen van community marketing?

    Zoals eerder al genoemd is, is de betrokkenheid in een community redelijk groot. De leden binnen een community zijn namelijk al geĂŻnteresseerd in het onderwerp waar de community over gaat.

    Past jouw merk of organisatie daarbij, dan is de kans groter dat de leden interesse hebben in jouw boodschap dan via traditionele kanalen. Bied je bijvoorbeeld vegan producten aan in een community met natuurliefhebbers, dan zal dat beter aanslaan dan in een community van een bepaalde sportclub. Daar kunnen misschien mensen tussen zitten die net als hun favoriete sporter heel bewust bezig willen zijn met eten, maar het aandeel dat daarvan geĂŻnteresseerd is duurzame eetgewoonten zal kleiner zijn dan bij die van de natuurliefhebbers. Door hun voorliefde voor de natuur willen zij die minder belasten dan de sportfans die niet zo vaak in een groene omgeving zullen vertoeven.

    Wat zijn de nadelen van community marketing?

    Het vraagt een andere aanpak dan content via je eigen kanalen uitzetten. Je hebt minder controle over wat er gebeurd binnen een community dan wanneer je online een advertentie plaatst. Wanneer je de verkeerde niche kiest om een community te starten dan bereik je de verkeerde mensen en dat is dan weer niet bevorderlijk voor je online aanwezigheid. Daarnaast bestaat het gevaar dat mensen je niet oprecht over vinden komen.

    Ze sluiten zich namelijk aan bij een community om in contact te komen met gelijkgestemden, niet om constant overspoeld te raken met reclameboodschappen. Ook is het lastige aan een community dat die niet van de ene op de andere dag ontstaat. Je moet er eerst tijd insteken om die op te bouwen en te laten groeien.

    Dit artikel via

    Meer interessante berichten

    lokale seo tactieken
    Linkbuilding en AI
    geavanceerde SEO tools gebruiken
    Groen bedrijf
    Sustainable marketing Ecoteers
    Duurzame website

    Klaar om te groeien?

    Sluit je aan bij 300+ partners die zijn gegroeid middels een online marketing strategie die werkt. Ontvang gratis persoonlijk advies.

    4.9 uit 85 beoordelingen